מי זה בעצם "הציבור"?

20/12/2005
הפסקתי לספור כמה פעמים קיבלתי בקשות להסיר רשומות, תמונות ועוד דברים מטעם "פגיעה ברגשות הציבור". בד"כ לטענה הזאת נלוות עוד סיבות מסיבות שונות, אבל המשפט הזה "פגיעה ברגשות הציבור" הוא זה שמבלבל אותי.
 
במקרה האחרון דובר על תמונה שבה הוצג צלב קרס על גבי מגן דוד. לכאורה, זלזול בשואה ומועמד מיידי להדחה. במחשבה שניה, צלב הקרס מסמל בדתות שונות דברים שונים. בדת ההודית הוא מסמל את האל גאנש (הפיל בעל 4 הידיים), ואת יציבות הבריאה (ארבע רוחות השמיים). בדתות אחרות הוא סמל למזל והצלחה.
הגולש שהעלה את התמונה לבלוגו שלו טען ברשומתו הראשונה שהוא ניהיליסט בהתהוות ושהמטרה שלו בעצם הפרסום של התמונה היא להראות לגולשים את תגובתם החזקה לרשומה וכיצד היא מתמתנת לאחר הקריאה של הפירושים האחרים שיש לצלב הקרס.
עם זאת באותה תמונה צלב הקרס אכן הופיע עם צבעי הדגל הנאצי.
 
הדעות בנושא היו חלוקות בין האנשים שהתייעצתי איתם. חלקם אמרו שזה מגעיל ושצריך להוריד את זה מיידית. אחרים אמרו שמדוברבחופש הביטוי ושאין בישראל חוק לגבי שימוש בסמלי הנאציזם (בניגוד לאירופה שם קיים חוק כזה).
 
חיפוש קל בגוגל הוביל אותי לכתבה ב"הארץ" לגבי אמן שהציג במוזיאון יצירות הכוללות צלבי קרס כחלק מתערוכה שלמה. בשבוע האחרון של התערוכה הוסרו כל היצירות שכללו צלבי קרס למיניהם. הסיבה שניתנה היתה –  "זו מחווה לניצולי השואה".
 
לאחר שחשבתי על כל הנושא החלטתי שהסיבה שצלב הקרס הושם שם היה על מנת ליצור פרובוקציה מסויימת אך למרות זאת אין כאן "כוונת פגיעה" ולכן החלטתי שלא להסיר את התמונה. עם זאת התלונות על התמונה לא פסקו ולבסוף החלט, בניגוד לדעתי, לדרוש מאותו גולש להסיר את התמונה מהבלוגו שלו. הסיבה – "פגיעה ברגשות הציבור". ואני תוהה, האם אנשים כמוני אינם הציבור? כי אני מאוד נפגעתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *