חיות כשרוניות

הכלב של השותפה שלי לשעבר הוא טמבל. בכל פעם שמתקן השתיה שלו התמלא אויר הוא נבהל וברח, הוא רדף אחרי חתולים אבל אם הוא תפס אחד בפינה לא היה לו מושג מה לעשות איתו והוא תמיד התעקש לנסות ולטפס על עצים.
הכלב של השותפה שלי לשעבר הוא גאון. הוא תמיד ידע מתי הרגשתי רע ובא לנחם אותי, הוא היה יודע שאני מכין אוכל גם אם השותפה שלי יצאה איתו לטיול (הוא היה מתחיל ללכת לכיוון הבית) והוא אפילו גנב לי את המאוורר לילה אחד כשהיה לו חם (בזמן שישנתי הוא סובב אותו לכיוון הפינה שבה הוא ישן).

יהודה בלו כותב לא מעט פוסטים על בעלי חיים. בזכותו למדתי על אורח החיים של האריות, על קצב חילוף החומרים של אוכלי הנמלים, על החיים החברתיים של הבונים ועוד. בפוסט הנוכחי הוא תוהה מדוע משתוממים בני האדם לנוכח סגולותיהם של שאר בעלי החיים. הוא מספר על מקרה שנתקל בו בחנות חיות.

לפני תקופת מה פקדתי את חנות החיות. בעודי ממתין לאחד העובדים הפנויים, התחלתי לגלות עניין בשיחה שהתקיימה לידי. אב שהובל על ידי שני בניו לרכוש זוג אוגרים, ניסה בכל מאודו להבין מדוע יזדקקו ה"עכברים" כלשונו, לגלגל הצעצוע. המוכר נטל לעצמו את רשות הדיבור והקפיד להסביר לאב המוטרד מה מטרתם של המשחקים בכלוב המכרסמים. אז הרים האב הטרחן גליל פלסטיק שקוף בעל צינורית מתכת בקצהו, ושאל: ומה זה?

מדובר, כמובן, במתקן השתייה, אך אותו אב שבחן באצבעותיו שוב ושוב את הכלי, התקשה להאמין שהאוגרים מסוגלים לשתות דרכו. הוא התעקש לצפות במחזה בכלוב סמוך כדי לבדוק אם אכן יזדקק לו. לרגע קט נדמה היה שהמוכר ייאלץ לשלם לקונה על מנת שייטול עימו, בכל זאת, את מתקן השתייה. משהבחין הטרדן כי אכן זוכים ה"עכברים" לקבל מים ישירות מן הצינורית, הפטיר בהשתאות: איך זה שהפצפון הזה יודע לשתות משם? מה, אתם מאלפים אותם לכך?

הוא נוהג להשוות את התנהגות החיות להתנהגותם של בני אדם ומסיק שהתנהגותנו אינה שונה כל כך. לעיתים הוא מראה שאת הפעולות שחיות מבצעות בקלות, אנו מתקשים לבצע גם לאחר מחשבה.

על כן, פירקתי את הקן לגורמים והפרדתי את כל מרכיביו לפרטים: זרדים, פיסות עלים ופלומות של נוצות. שעות רבות הקדשתי למלאכה, אולם העליתי חרס בידי. אפילו את המבנה הפשוט ביותר של קן לא הצלחתי להקים תחת ידיי. כל שהצליחו להניב אצבעותיו ומוחו של אדם נבון מודרני כמותי, היו ערבוביה בלתי ברורה של חומרי קינון ותו לא. כשהראיתי זאת לחברי, הוא שאל אותי אם מצאתי דרך חדשה לייבש קן, יען הנחתי אותו בין שני ספרים כבדים כדרך שמייבשים צמחים.

הוא ממשיך ומתאר כיצד השימפנזים מצליחים לבצע פעולה שלכאורה נראית פשוטה אבל מתבררת כמורכבת במיוחד. אתם מוזמנים לקרוא על כך בפוסט האם מוצדק הזלזול האנושי בכישוריהן של חיות אחרות?.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *