בלוגרים מפרסמים

כרמל וייסמן, כמו מספר בלוגרים אחרים, קיבלה לאחרונה מכתב מחברת twisted הפונה אליה ומציע שהם ישלחו לה מוצרים והיא בתמורה תכתוב עליהם בבלוג שלה (ולא בהכרח דברים טובים).

הנושא: כרמל וייסמן- כבלוגרית מובחרת אנחנו רוצים לשתף איתך פעולה

שלום רב- כרמל מהבלוג הידוע :דוקטור בלוג
שמי X ואני מייצג חברה העוסקת בשיווק באינטרנט וביחסי ציבור בזירות שיחה באינטרנט. אנחנו מנהלים מספר מותגים ישראליים ובינלאומיים. אנחנו רואים בכותבי בלוגים עיתונאים לכל דבר ועניין. לכל בלוגר עשרות ומאות אלפי קוראים והוא מתפקד היום כ"עיתונאי החדש" וכמנהיג דעה. בזירה המסורתית, עיתונאים מקבלים חדשות לבקרים קומוניקאטים ומוצרים חדשים, על מנת להתנסות בהם ולעדכן את הקוראים שלהם אודותם.

באותו אופן, אנו מבקשים לקיים איתך שיתוף פעולה דומה: אנחנו נשלח אליך מידי פעם בפעם קומוניקאטים ומוצרים, ואת תדאגי לספר עליהם לקוראיך. לא לא, אין לנו עניין להתערב בתוכן. אנחנו באמת רוצים שתבחני את הדברים ותכתבי עליהם ככל העולה על רוחך.

העבודה מול בלוגרים כמוך, היא חדשנית בעולם ובארץ בפרט. אנחנו מאמינים שבמידה ופעילות מסוג זה תצלח ותתפתח, נצליח – ביחד איתך – לנסח שיטות תגמול לבלוגרים ולהעצים את הבלוג, חשיבותו ותכניו. (הרי בסופו של דבר את רוצה להשאיר את הקוראים שלך מעודכנים, בדיוק כפי שעושה זאת העיתונאי מידי בוקר כשהוא בודק מיילים או רץ לפקס).

כפיילוט, אנחנו מעוניינים לשלוח אליך חבילת מוצרי טיפוח ופינוק של מותג ידוע (לא דוגמיות!). על מנת לעשות כן, אנחנו מעוניינים בהסכמתך לקחת חלק בפיילוט וכן את הכתובת המדויקת למשלוח המוצרים. ערכת הטיפוח תגיע אליך בדואר רשום, בליווי מידע על המוצרים. כל שעליך לעשות, יהיה להתנסות במוצרים ולכתוב עליהם כל מה שבא לך. כן כן, ממש כל מה שבא לך.

בשלב הראשון, נא השיבי למייל זה וכתבי לנו אם יש נכונות מצידך לקחת חלק בפרויקט הזה ולמסור לנו את הכתובת למשלוח החבילה וכן את פרטי התקשרות נוספים איתך, ככל שאת מעוניינת לתת אותם.

כרמל בחרה לדחות את הפניה ואת הסיבות אתם מוזמנים לקרוא בפוסט פרסום סמוי בבלוגים: A Twisted idea?.

למרות שדחתה את הפניה, בחרה כרמל לכתוב על הקונספט של פרסום בבלוגים בבלוג אחר שלה ב"מרושתים". היא תוהה כיצד יתמודדו הבלוגרים עם הרצון להיות נאמנים לאמת הפנימית שלהם לעומת האפשרות לקבל טובות הנאה בתמורה ליח"צ.

והנה לראשונה יש לנו עדות להכרה במעמד הבלוגר כעיתונאי דווקא מהכיוון של המפרסמים. אבל מה יקרה לבלוגר שבקושי קנה את מעמדו בשולי העיתונות, ומיד הוא מתוודע לאחת הנורמות היותר שנויות במחלוקת, היח"צ שעל גבול הפרסום הסמוי וטובות ההנאה?

מה יקרה לז'אנר הבלוג שבקושי קונה את מעמדו בקרב הציבור, שלאנשים עוד לא ברור מהי בשורתו, וכבר כעת תופשט ממנו מידת הניקיון והאותנטיות של הכתיבה מהלב של השכן ממול, שהיוותה את מוקד המשיכה המרכזי של הז'אנר?

המפרסמים מצאו להם טרף קל, זירה שזוכה לרייטינג ושיש בה מנהיגי דעה וכתיבה אותנטית שלעיתים נוגעת בחדשנות העיתונאית, אך אין לה כל מחויבות אתית או מקצועית שהיא. זה נחמד ומחניף לבוא לבלוגרית פופולרית בת 19 ולגרום לה להרגיש כמנהיגת דעה ועיתונאית העתיד, ואין שום סיבה שבלוגרית תסרב להצעה כזו, גם ובמיוחד אם היא כותבת סתם בלוג נחמד על חייה.

היא תוהה גם כיצד ישפיע פרסום בבלוגים על מוסדות התקשורת שמנסים מצידם להגביל את הפרסום ולאזן אותו עם תוכן טוב. אתם מוזמנים לקרוא את המסקנות שלה בכתבה פרסום סמוי בבלוגים: טוב או רע?.

גם אביעד קדרון מצא לנכון להתייחס לסוגיה. הוא לא רואה כל בעיה בפניה לבלוגרים כאל מפרסמים.

ההצעה של חברות הפרסום לשלב תוכן שיווקי בבלוגים היא הצעה טובה מאוד שגם מגיעה בעיתוי נכון: הבלוגרים בישראל יודעים שהגיע הזמן שמישהו יתגמל אותם על הכתיבה.
מה יהיה ההבדל בין קטגוריה פנימית בבלוג מסוים שתעסוק רק בצרכנות לבין מדור הצרכנות בעיתון? האם למישהו באמת יהיה אכפת אם הגולש יחליט באופן אקטיבי ל"שתול" תכנים שיווקיים בניגוד למה שמתרחש היום? (רשומה כיום תיראה: "הבוקר אכלתי קורנפלקס דבש. היה לי מאוד טעים ומיד אח"כ הלכתי ללימודים". לכולם ברור שהגולש לא קיבל קורנפלקס דבש כדי שיספר עליו. בעתיד היא תיראה בדיוק אותו הדבר)

הוא מתייחס בפוסט, פרסום סמוי וגלוי בבלוגים – מי באמת מנסה להשתלט על התכנים שלנו?, גם לבעיה האתית שנובעת מפרסום סמוי וגם ליחס של הבלוגרים עצמם לפרסום בשטח שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *