קריאה לפעולה – חוק ההסדרים

אם היו מגלים לכם שיש חוק אחד שמכיל הרבה חוקים. חוק שלא עובר תהליך חקיקה מסודר, אלא רק ועדה מצומצמת. חוק שהיועץ המשפטי שאישר אותו אמר עליו "לא תיארתי לעצמי לאן זה יתפתח. זה הפך למכשיר לשיבוש, סירוס ועיוות ההליך הדמוקרטי" (הארץ, 25/12/2003). אם היו מגלים לכם שיש חוק כזה, לא הייתם רוצים לבטל אותו?

יאיר טרצ'יצקי ויואב ריבק החליטו להילחם בחוק ההסדרים באמצעות הבלוג שלהם שנקרא לחץ חברתי.

מה זה בכלל חוק ההסדרים, אתם שואלים? על רגל אחת (בפוסט הבא נרחיב), מדובר בחבילת חוקים שהממשלה מביאה לאישור הכנסת מדי שנה עם התקציב. כל סעיף בחוק ההסדרים הוא חוק לכל דבר, שבנסיבות אחרות יכול היה לעמוד בפני עצמו: קיצוץ בקצבאות, הפרטת חברות ממשלתיות, פיטורי עובדים או רפורמות שונות בכל חלקי המשק – ממשרד הביטחון ועד לרכבת ישראל.

נשמע יבש? משעמם? בכלל לא. לסעיפי החוק יש השפעה ישירה על כל היבט בחיים שלנו. הנה כמה דוגמאות מחוק ההסדרים הנוכחי: הפרטת המעבדה לזיהוי פלילי במשטרה, למשל. איך לא חשבו על זה קודם?! יש לא מעט משפחות פשע, שישמחו להיכנס כשמשקיעים פוטנציאליים, אולי אפילו במחירי הפסד. סכנה לביטחון הציבור? אז מה, העיקר שחסכנו עוד קצת כסף.

בואו נמשיך לרפורמה שתשפיע על החקלאות הישראלית. אמנם בחוק ההסדרים אף אחד לא קורא לה רפורמה, אבל כשמחברים סעיף לסעיף מקבלים תמונה חדשה ועגומה. מתחילים עם העלאת מחירי המים לחקלאות, ממשיכים בייקור העסקת הפועלים הזרים בענף (מהלך שהוא אמנם מבורך, אבל רק אם דואגים לאלטרנטיבות) ומסיימים בצמצום ההגנה על התוצרת החקלאית הישראלית. ביחד – מדובר בפגיעה אנושה בחקלאים המקומיים, בעיקר בקטנים שביניהם.

דרך אגב, יש פה מישהו מאשדוד? לידיעתכם, בשנת 2002 חוקק בכנסת חוק שקובע שיוקם בית חולים באשדוד. על פי החוק, אם תוך חצי שנה לא מצאה המדינה זכיין, יהיה עליה להקים את בית החולים בעצמה. זכיינים לא נמצאו, אבל מבחינת משרד האוצר, יתהפך העולם לפני שהם ירשו למדינה להקים עוד בית חולים. אז מה אם יש חוק? בשביל זה יש למשרד האוצר את חוק ההסדרים – כדי לצפצף על הכנסת. בחוק ההסדרים הנוכחי, יש סעיף הקובע כי לא יוקם בעיר בית חולים.

האם בלוג יכול להרים מאבק חברתי אמיתי, יאיר ויואב חושבים שכן.

בלחץ חברתי החלטנו להפסיק לעמוד מנגד. בחודשיים שנותרו עד להצבעה בכנסת יגיע לשיאו פרויקט שקרם עור וגידים לאורך כל התקופה האחרונה, פרויקט שתחילתו במחקר מעמיק, המשכו בהעברת המידע לציבור בצורה נגישה ומעניינת ככל האפשר, וסופו בקריאה חד משמעית – לבטל את חוק ההסדרים, עכשיו! אנחנו ננסה, בעזרת הקוראים והמנויים שלנו, לבחון את היכולת של בלוג להשפיע על הציבוריות הישראלית. כאן זה המקום לבקש מכם להמשיך לבקר אותנו בשבועות הקרובים (ניתן להצטרף לרשימת התפוצה בצד שמאל למעלה), לקרוא, להגיב (כאן או במייל), ולקחת חלק פעיל במאבק הזה.

כמה בלוגרים כבר הביעו נכונות לשתף פעולה במאבק נגד חוק ההסדרים. גרפיקאי הבית שלנו, מורן ברק, שנרתם לעזרתנו והשקיע מזמנו כדי לשפץ לנו את הבלוג ולעצב לנו לוגו, הכין גם כרזה קטנה לצורך העניין. כל מי שרוצה להשתתף מוזמן פשוט לשמור את התמונה הבאה ולפרסם אותה אצלו, עם או בלי קישור לכאן.
לבטל את חוק ההסדרים

הם ממשיכים ומסבירים על ההיסטוריה של חוק ההסדרים, ובפוסטים מאוחרים יותר הם מסבירים כיצד בדיוק חוק ההסדרים פוגע בנו. אתם מוזמנים לקרוא את הכל בפוסט פרויקט מיוחד: לבטל את חוק ההסדרים עכשיו!.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *