איך נולד רכוש?

זכויות היוצרים נמצאות בראש מעייניהם של הגולשים לאחרונה, בין אם בגלל שינוי התקנון בתפוז ובין אם בגלל נושא ההורדות הבלתי חוקיות של השירים באינטרנט. אם תהיתם איך התחיל כל נושא זכויות היוצרים, אולי תתעניינו בפוסט הבא.

ארילו החליט לכתוב סדרת מאמרים בנושא והוא מתחיל בחלק הכי בסיסי – רכוש.

אז איך נולד הרכוש? (השערה שלי בלבד!)
כאשר בני האדם חיו בקבוצות, ואדם אחד יצר / מצא משהו והשתמש בו – הוא התייחס לזה כאל שלו. כאשר מישהו אחר לקח לו את הדבר נוצרה אצל האדם הזה תחושה שנגרם לו עוול.
מכאן ועד הרעיון של רכוש היה צעד קצר מאוד, וכך גם נולד החוק הראשון בנושא – לא תגנוב.

ארילו ממשיך ומפרט על היותם של שירים ומחזאות חופשיים להעתקה מרגע שפורסמו ללא יכולת של היוצרים לנכס לעצמם את ההכנסות המלאות על יצירתם. עם זאת לבכורה היתה משמעות ועד שההעתקה התבצעה ניתן יהה לגרוף רווחים מסויימים. מתי כל זה השתנה?

המצאת הדפוס בשנת 1436 היא ששינתה את התמונה. לפתע היוצר שם לב שנוצרים המון עותקים, ואז בבת אחת הוא הרגיש שבעצם נעשה לו עוול. אנשים מדפיסים שוב ושוב את היצירה שהוא עמל עליה והוא בעצם לא מרוויח מזה כלום. עד אז ליוצר לא הייתה אפשרות לדעת מי מעתיק את היצירה שלו, ולכן הוא גם לא הרגיש שהוא נפגע מכך.
בתחילה הודפסו עותקים של התנ"ך, ספרי תפילה וכדומה, אולם בשנת 1465, פאסט ושופר הוציאו ספר שהתבסס על כתביו של קיקרו (מרקוס טוליוס קיקרו). בשביל ליצור את הספר שלהם, הם נזקקו למלומדים רבים שיתרגמו וישכתבו את כתביו של קיקרו, ובעצם נאלצו להוציא הרבה כסף, תוך כדי שהם מסתמכים על מכירות הספר שלהם לכיסוי ההוצאות.

מוציאים לאור אחרים נהגו כמותם ושילמו למלומדים שיכתבו עבורם ספרים, תוך כדי שהם מסתמכים על המכירות העתידיות של הספרים בשביל לכסות את ההוצאות. מה רבה הייתה אכזבתם כאשר זמן קצר לאחר הופעת הספר המקורי בשוק, הופיע חיקוי מדוייק של הספר שנמכר במחיר נמוך יותר, שכן המעתיק לא היה צריך לשלם לאותם מלומדים כמו המוציא לאור המקורי.
אז הראשון שהרגיש שנעשה לו עוול היה מוציא לאור כלשהו.

וכך החל המסע אל חוק זכויות היוצרים. אתם מוזמנים לקרוא את פרטי המסע כולו בפוסט על זכויות יוצרים 1.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *