כלב מי שמסומן

אני זוכר את הימים בהם היה לי כלב חביב בשם "טילי". טילי היה כלב קצת חכם מדי לילד בן 6 והיה מצליח לברוח ולהעלם בכל פעם שנכנסתי הביתה. אחרי כמה שעות הוא היה חוזר שמח וטוב לב אחרי שעשה בוודאי דברים שילד בן 6 לא אמור לדעת מהם. באחת הפעמים שברח הוא נעלם ולקח לנו 4 ימים עד שמצאנו אותו בכלביה. מאותו יום הוא לא ברח.

אם היה לי כלב כיום, בוודאי הייתי מתקין לו שבב קטנטן שיאפשר את זיהויו במידה ויברח. יהונתן קלינגר, כותב גם הוא על סימון הכלבים באמצעות שבב.

חיסונים עצמם עברו די בשקט, אבל דבר אחד הפליא אותי (מה, אחרת לא הייתי כותב פוסט, לא?). כשסיימנו עם הכל הוטרינר אמר שצריך להביא את קוקי (כלבת השוקי) עוד שבועיים לחיסון כלבת ולהתקנת שבב חדש. מסתבר שהחל משנת 2004 (החוק עצמו הוחק ב2002) ישנה חובה לסמן את כל הכלבים בעלי הרשיון (כלבים בלי רשיון מוצאים את עצמם במקום אחר) בשבב. כך קובע החוק:

4. (א) כלב יסומן על ידי רופא וטרינר עירוני או רופא וטרינר מוסמך (בחוק זה – המסמן) באמצעות סימון תת עורי בשבב אלקטרוני שאישר המנהל, או בסימון אחר שאישר.
(ב) לא יסומן כלב אלא לאחר שהמסמן בדק אותו וקיבל מבעליו את הנתונים המחויבים בדיווח למרכז הרישום הארצי לפי סעיף 8.
(ג) המסמן יאשר ברישיון את דבר סימון הכלב ויציין את פרטי הסימון.

אתם תסלחו לי שאני זועק "זאב" כרגיל, נכון?

ועל מה צועק יהונתן זאב? הרי השבב המדובר עוזר מאוד בכל נושא זיהוי כלבים אבודים והשבתם לבעליהם.

הזוועה מבחינתי היא שבמקום בו מסמנים כלבים לא רחוק היום שיסמנו בני אדם באמצעות תגיות RFID. האם אותו סימון יהיה כלפי בני אדם? יש יתרון לא קטן בסימון בני אדם על מנת לסייע לחברה, אבל אותי הסימון של הכלבה בשבב הפחיד לא פחות מאשר שהיה מפחיד אותי ליתן דגימת DNA, שיער או טביעת אצבע למשטרה ללא כל סיבה, שכן זו עשויה להיות בשימוש במקרים אחרים.

כבר עכשיו אנו רואים כיצד הטכנולוגיה עושה שימוש בידע מביאה לדרישות של פגיעה מוחלטת בפרטיות שלנו, מצלמות רשת מופיעות בכל מקום וניתן לצפות באנשים במעשיהם האינטימיים ביותר, סלולרים משומשים לאיכון המשתמשים, ואנחנו קוראים לכך חברה יותר טובה ויותר יעילה.

אז את הכלבים התחייבו לסמן, כי הסנקציה בגין אי סימון היא משמעותית; אבל מה יקרה כשבני האדם יהיו תחת חובת סימון? דרכונים כבר מסומנים בחלק מהמדינות ותעודות זיהוי ביומטריות כבר נשקלו (אך הוסרו) באנגליה. משטרת ישראל כבר מסמנת באמצעים ביומטרים עובדים זרים ולדעתה הדבר נחוץ "בשל מספרם הרב של העובדים הזרים במדינה ובהיעדר תיעוד אמין בקרב אוכלוסייה זו".

מה שמתחיל בכלבים מסתיים בבני אדם? אתם מוזמנים לקרוא את כל הפוסט במקום בו מסמנים כלבים ולהחליט בעצמכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *