נץ עם עלה של זית

בכל חברה תמיד נמצא את חובבי הפתרונות המלחמתיים ואת חובבי הפתרונות בדרכי שלום. בין אם מדובר במבוגרים ובין אם מדובר בילדים, תמיד ניתן להבחין בין החביבים שביניהם לבריונים. תמיד תהיתי מה היה קורה אם היו רק בריונים.

יהודה בלו גילה לי ששאלה דומה נשאלה באחד המודלים של תורת המשחקים. מודל היונה והנץ.

אפשר לתאר שני פרטים באוכלוסיה המתחרים ביניהם. כל אחד מהם מאמץ טיפוס התנהגות מסוים במפגש ביניהם: יונה או נץ. במפגש בין שתי יונים תילחמנה הן באופן טקסי בלבד, עד שאחת מהן מואסת בעימות ופורשת. מפגש כזה יסתיים תמיד בבזבוז זמן אך בחלוקת משאבים שווה. במפגש בין נץ ויונה, תימלט תמיד היונה מפני הנץ, והוא יזכה במלוא המשאבים, כאשר היא לא תזכה במאומה. במפגש בין שני נצים ילחמו הם עד מוות או שאחד מהם יפצע אנושות, ולכן המנצח יזכה בכול והמנוצח לא יקבל דבר.

ההנחה במודל היא שהמפגשים בין שני הטיפוסים השונים הם מקריים ומותנים בתדירות הטיפוסים בכלל האוכלוסייה, וכי העימות עשוי לתרום לכשירותם של המתמודדים או לגרוע ממנה. נניח לפי המודל כי ניצחון מוסיף 50 נקודות לכשירותו של המתמודד. הפסד אינו מוסיף ואינו גורע נקודות. מוות או פציעה אנושה מוריד 100 נקודות מהכשירות, ואילו בזבוז זמן מוריד 10 נקודות מהכשירות. מה תהיינה תוחלות הזכייה של המתמודדים בכל העימותים האפשריים?

א. במפגשים בין נץ לנץ כל אחד מהם מנצח במחצית הפעמים (50/2) ומת במחצית הפעמים (100/2-). לכן תוחלת הזכייה של כל נץ במקרה דנן הוא 25- נקודות. ב. במפגשים בין נץ ליונה מנצח תמיד הנץ. לכן תוחלת הזכייה שלו במקרה דנן היא 50 נקודות ואילו של היונה אשר תמיד מפסידה הוא 0 נקודות. ג. במפגשים בין יונה ליונה כל אחת מהן מנצחת במחצית הפעמים (50/2), אך תמיד מבזבזת זמן (10-). לכן תוחלת של כל יונה במקרה דנן הוא 15 נקודות.

מה קורה כשיש רק ניצים? מה קורה כשיש רק יונים? אתם מוזמנים לקרוא על כך בפוסט היונה והנץ – על אסטרטגיה יציבה מבחינה אבולוציונית.

– – – – –

פוסטים נוספים ששווה לקרוא

– – – – –

אני מתנצל על התדירות הנמוכה של העדכונים לאחרונה, אני בתקופת מבחנים ויחד עם העבודה השוטפת, העדכון של הבלוג נדחק תמיד לסופ"שים. ביום חמישי הבא המבחן האחרון ואז אני מקווה לחזור ולעדכן בקצב סביר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *