העוצמה של הכתיבה באינטרנט

הרבה אנשים לא מאמינים שבכוחם של הבלוגים ושל הכתיבה באינטרנט לשנות משהו. הם טוענים שזו אפיזודה חולפת ושבסופו של דבר האינטרנט יהפוך להיות מרכז בידור ותו לא. האמנם?

בתקופה שלפני הופעת הדפוס, הכנסיות שלטו על המידע. הן שמרו על הכתבים האלוהיים ורק נזירים בודדים שידעו לקרוא ולכתוב הורשו לקרוא אותם ולהעתיק אותם למגילות חדשות על מנת לשמרם. לכנסיות היה נוח מאוד לשמר את שאר האנשים בבורותם, בצורה זו הם היו המקור היחיד למידע שנשמר מהעבר ואנשים שהיו מעוניינים לדעת נאלצו לבוא אליהם.

כאשר יוהן גוטנברג הביא את הדפוס מסין, הוא יצר מהפכה. בעבר לקח לנזיר אחד זמן רב להעתיק את המידע ממגילה אחת לאחרת, ופתאום ישנה דרך להעתיק את המידע עשרות פעמים בזמן קצר בהרבה. בעקבות זאת הודפסו עשרות עותקים של כתבי הקודש, ואף תכנים שאינם תכנים קדושים. עלות העתקת התכנים קטנה והשוק הוצף בהם. פתאום לאנשים הפשוטים היתה סיבה ללמוד לקרוא ולכתוב.

התוצאה היתה שהכנסייה איבדה מכוחה. מרגע שאיבדה את המונופול על המידע הדעיכה שלה היתה מהירה. אבל הכנסיות לא הלכו בלי להילחם. הם ניסו לערער את מעמדו של הדפוס ע"י טענות שונות שהעיקרית שבהן היתה שהוא הופך את הגישה לפורנו, סקס ושאר חטאים לקלה יותר.

יש הטוענים שהסיבה העיקרית להצלחתו של הדפוס ולעמידתו בפני התותחים הכבדים של הכנסיות היא שניתן היה להשתמש בו על מנת להגדיל את הרווחה הכלכלית. הדפוס אפשר תפוצה רחבה הרבה יותר של תכנים (שחלקם פרסומיים) בעלות נמוכה ובכך אפשר רווח גדול יותר. הוא האיץ את תהליכי החילון בכך שאפשר להפיץ בתפוצה רחבה רעיונות חדשים ומהפכניים. הוא האיץ את התפתחותה של האומנות ובאופן כללי הדפוס הוא זה שפתח את עידן תקשורת ההמונים.

שמתם לב לדמיון בין מהפכת הדפוס למהפכת האינטרנט?

  1. בתקופה שלפני האינטרנט, עיתנות הדפוס שלטה על המידע. רק כתבים בודדים הוכרו כרשאים לפרסם את דבריהם בתנ"ך החדש – העיתון.
  2. כיום, בעידן האינטרנט, כל אחד יכול ליצר את התכנים ולפרסם אותם בקלות, מה שגורם לאנשים רבים יותר להתנסות בכתיבה. ובעקבות האינטראקטיביות של העיתונים המקוונים, לגולש הפשוט יש את היכולת לתת משוב מיידי לדברים שנכתבים.
  3. התוצאה היא שהעיתונות המודפסת מאבדת מכוחה (למרות שעדיין יש לה יתרונות).
  4. כמו כן מופרחות לאוויר טענות רבות נגד האינטרנט כאשר העיקרית שבהן היא שהרשת מאפשרת גישה קלה יותר לפורנו וסקס.
  5. הסיבה העיקרית שהאינטרנט מצליח ושאנשים משקיעים זמן בשיפור התשתית שלו היא שהוא מאפשר הפצת מידע רב בצורה קלה ובעלויות מוזלות ובכך תורם לרווחה כלכלית.

לסיכום, אני חושב שניתן לומר ללא כל צל של ספק שאנחנו בעיצומה של מהפיכה ושאנחנו רחוקים מלראות את הסוף שלה.

מחשבות של 2 על “העוצמה של הכתיבה באינטרנט

  1. פינגבאק: שווה קריאה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *