מה זה בלוג?

אני יודע מה זה בלוג. אני פותח בלוגים על ימין ועל שמאל. אני כותב בלוגים ואני, פשוטו כמשמעו, חי בלוגים בתקופה האחרונה. אבל אם תבקשו ממני להגדיר מהו בלוג אני לא יודע אם אני אוכל לעשות את זה.

כרמל ויסמן החליטה כבר מזמן לעשות דוקטורט על בלוגים

מהרגע שהחלטתי לעשות את המחקר על בלוגים, המנחה שלי אמרה לי שהפרק הראשון יצטרך להתמודד עם שאלת הבלוג כז'אנר, מה זה בכלל בלוג, לתת לזה הגדרה. לחוקרים די ברור היום שכל הזמן צצים עוד סוגי בלוגים והגדרת הז'אנר הופכת יותר ויותר נזילה. אבל בשנה האחרונה האתגרים מתרבים: אם בעבר נאחזתי בהגדרה הבסיסית של פורמט תיארוך כרונולוגי הפוך + קישורים קבועים, אז המחקר האחרון של חבורתה של סוזן הרינג העומדת בראש פרוייקט הגדרת הבלוג כז'אנר, מצא שרוב הבלוגים הם אישיים ובקושי מקשרים בכלל אלה לאלה. הרבה פעמים שמעתי בלוגרים בארץ ובחו"ל אומרים שכשאין אופציה להגיב זה לא בלוג. אבל רק 43% מהבלוגים בארה"ב לפי המחקר של הרינג וחבריה נותנים אופציה של תגובה. מייקל ארינגטון כתב בTechcrunch על כך שלדעתו בלוג זה שיחה ואם אין תגובות זה לא בלוג. הוא כתב זאת אגב הטענות לגבי הבלוג של גוגל שלא מאפשר תגובות. בסוף הפוסט הוא צירף סקר ונראה שהרוב המוחלט של הבלוגרים חושב ההפך ממנו (אל תטו את הסקר, אפשר לראות את התוצאות מבלי להצביע). תגובות זה ממש לא פיצ'ר חובה מגדיר בבלוג. לי יש תחושה שהתגובות חשובות יותר לישראלים מאשר לאמריקאים, זה משהו תרבותי אולי. מה אתם חושבים?

אז אם נחזור להגדרת הבלוג נראה שמצד אחד אנחנו נשארים עם פיצ'ר אחד בלבד שהופך "משהו" לבלוג – פורמט תיארוך כרונולוגי הפוך. ומצד שני, אנו מבינים עוד ועוד ממדים של הבלוג: חוקרים מציינים שהוא גם אתר, מקום של התקהלות ופעולה חברתית וגם פלטפורמה של הוצאה לאור. יש לו טבע של שיחה ושל פרסום גם יחד. והנה בתוך כל מאמצי ההגדרה הללו צצה לה הצעה מקורית מטריפה של דנה בויד, לראות את הבלוג כמדיום, להתייחס אליו יותר כאל נייר מאשר יומן. גם אני חשבתי במבט ראשון שזו תהיה תזה קשה לביסוס. בקושי התרגלנו לרעיון של האינטרנט כמדיום. אבל פתאום ירד לי האסימון שהבחורה פשוט צודקת. האינטרנט הוא אוסף של טכנולוגיות. כמו שהדפוס הוא טכנולוגיה. הדפוס הוא לא מדיום. על בסיס טכנולוגיית הדפוס יש פורמטים שהם מדיה – ספרים, עיתונים. אז הבלוג, מבחינה טכנית, הוא פורמט של הוצאה לאור פשוטה ופתוחה לכל אחד, מדיום מבוסס טכנולוגיית אינטרנט. הרעיון הזה מהפכני בעיני אבל המשמעות שלו היא שגם אתרים הם מדיה. תחשבו על אתרי אינטרנט כספרים ועל בלוגים כעיתונים, למשל. או פלאיירים, פשקווילים… הכול עניין של פורמטים שונים תחת הטכנולוגיה של האינטרנט, עניין של הפקה. או דימוי אחר: האינטרנט הוא האוסטוסטרדה והבלוג הוא המכונית.

מסובך הא? וזה לא נגמר כאן. כרמל ממשיכה ומנסה למצוא מה ההבדל בין בלוג לאתר אינטרנט ואתם יכולים לקרוא את הכל בפוסט הבלוג כמדיום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *