עם הספר בפני הספר (facebook)

אני לא אהבתי את פייסבוק ואת הדעה המלאה שלי בנושא תוכלו לקרוא כאן. אבל מקריאה בRSS שלי הסתבר לי שאני לא היחיד. קצת אחרי שכתבתי את הפוסט שלי (ואולי גם לפני) החליטו בלוגרים נוספים להביע את דעתם על הרשת החברתית המדוברת (יסלחו לי כל הבלוגרים שלא אכתוב עליהם, לא רוצה פוסט באורך הגלות).

שרון לא משתמשת בפייסבוק מסיבותיה שלה. היא טוענת שהיא שומרת על קשר עם חבריה באמצעים אחרים ואין לה צורך במערכת שמוכוונת לשמירה על קשר עם מספר רב של חברים.

רשתות חברתיות אמיתיות לא צריכות פלטפורמה שקוראת לעצמה ככה על מנת לקשר בין אנשים, כי אנשים מקשרים בין אנשים.
כל האתרים הנחמדים האלה הם רק תשתית/מעטפת לאותם קשרים.

ואני משועשעת כל פעם מחדש כשמישהו אומר לי "כך וכך חולה", ואני שואלת איך הם יודעים, והם אומרים "כי הוא עידכן סטטוס בפייסבוק". ואני שואלת למה הוא ברשימת החברים שלהם כי אני יודעת שהם לא סובלים אותו, והם אומרים שהיה להם לא נעים – הוא הציע להם חברות.

אז מה שווה בעצם הצביעות הזו?

יש גם קומיקס חביב למטה ושווה לקרוא את התגובות יש בהן דיון מאוד מעמיק ומאוד מעניין.

קישור לפוסט: חוזרת קצת על עצמי ובכל זאת

אריק דווקא לא הסכים עם שרון ופרסם פוסט שמסביר מדוע פייסבוק שונה מאתרים אחרים ברשת ולמה דווקא כן כדאי להשתמש בה. הוא מציג את היתרונות של המערכת ומסביר שזה פשוט כיף.

…אומנם לתקשר עם חברים אפשר דרך הבלוג, המסנג’ר או המייל, הרי שאפליקציות כמו Facebook נועדו לפשט את זה. Facebook מאפשר לתקשר עם כל החברים בבת אחת בצורה נוחה ופשוטה. כי הרי גם בלוג ניתן לנהל דרך המייל, אבל לא הייתם רוצים לעשות את זה, נכון?

Facebook מאפשר לי הרבה דברים שלפני כן היו טיפה יותר מסובכים ומפוזרים

קישור לפוסט: Facebook – למה צריך עוד רשת חברתית?.

יהונתן קלינגר לא משתמש בפייסבוק, אבל ההסבר שלו מאוד שונה ממה שקראנו עד עכשיו.

בספרו The Tipping Point מסביר מלקולם גלדוול (הייתי מציין עמודים אם מאיר היה מחזיר לי את הספר כבר, נבלה) על מהו קונקטור, בקצרה, קונקטור הוא אדם המחזיק קשרים חברתיים בעצימות נמוכה עם מספר רב של אנשים. (מומלץ בכלל לגשת לאתר של גלדוול). קונקטורים הם אותם אנשים שמכירים את כולם, או מכירים אנשים שיכולים להכיר את כולם. גלדוול מביא ניסוי שערך סטנלי מילגרם בו ביקש מפרטים להעביר, באמצעות מכרים, חבילה לאדם במדינה אחרת בארצות הברית. מילגרם מצא כי באמצעות שישה צעדים (קפיצה ממכר למכר) כמעט כולם הצליחו להעביר את החבילה. (הסבר מפורט יותר). גלדוול ניתח את הניסוי והגיע למסקנה כי רוב הפעילות בוצעה על ידי קונקטורים או "סופר-קונקטורים" שמכירים את רוב האנשים.

יהונתן מגדיר את עצמו בקונקטור בחיים האמיתיים, ולכן הוא לא צריך אתר שיאפשר לו להיות כזה.

קישור לפוסט: פסבדו-קונקטורים.

גם אור לא משתמש בפייסבוק. הוא טוען שהמערכת אמנם מנסה לחדש אבל זה קשה מדי כיום. כמו כן הוא טוען שבשל ריבוי הרשתות החברתיות, שימוש ברשת ספציפית אחת הוא שימוש מיותר.

כדי ליצור קבוצה אישית שתרכז את כל הקבוצות הגלובאליות שלי, אני לא צריך לא את facebook ולא שום רשת חברתית אחרת. אני צריך יישומים שידעו לתקשר ביניהם ולתת לי לבחור מה הכי טוב לי כדי שאוכל לדבר עם מי שאני רוצה.
עד אז, אסתפק בכלים שהם כל-כך תחילת 2006, שהם הבלוגים, המסנג'ר, האימייל או חלילה הטלפון ואחיו הנייד.

עד כמה שהרשת מתקדמת מהר, אני מאמין שאור יאלץ לחכות עוד הרבה עד שהחברות שמפעילות את האתרים הגדולים תסכמנה להנמיך מעט את האגו שלהן ולהתממשק עם האחרות.

קישור לפוסט: facebook – אדם אחד פחות.

ארז זוננשיין לא חוזה לפייסבוק עתיד מזהיר. הוא מאמין שההתלהבות מהרשת תהיה קצרת מועד ולאחריה תגיע דעיכה בדיוק כפי שקרה בסקנד לייף.

אבל פייסבוק הוא באמת משהו מיוחד, הוא נותן פעילות מגוונת לגולשים החברותיים אבל השאלה היא “עד מתי?”, עד מתי הוא יחזיק מעמד. אחד היתרונות הבולטים של תחום הרשתות החברתיות היא ההזדמנות של חברות לעשות כסף על חשבון הרשתות. פייסבוק מאפשר זאת במגוון דרכים ולו רק בזכות האפשרות לפיתוח אפליקציות.

אבל כמה זמן הוא באמת יוכל להחזיק? בסופו של דבר כל כרטיס אישי ברשת חברתית כזו או אחרת הוא בלוג בפני עצמו. אתם מזינים את הפרטים האישיים שלכם, כותבים פוסטים, מוסיפים את הפליקר שלכם ושאר האפשרויות קימות בווידג’טים. נכון, קצת יותר מסובך ויקר ליצור בלוג וורדפרס שיכיל את כל הרשתות החברתיות הקיימות, אך אם יש לכם בלוג, עדיף להשקיע בו מאשר בעוד עמוד ברשת חברתית.

קישור לפוסט: פייס טו פייסבוק.

אז נכון, המלצתי על יותר נוטשי פייסבוק מאשר חובבי פייסבוק. אולי זה בגלל שבRSS שלי יש יותר גולשים שחושבים כמוני, אולי זה בגלל שאלו שלא אוהבים את המערכת חשים צורך עז לכתוב על כך ואולי סתם אני מאוד מוטה בדעתי. בכל מקרה בתגובות של חלק מהפוסטים המומלצים תוכלו למצוא טראקבקים לפוסטים של גולשים אחרים, תשתמשו בהם, זו דרך טובה למצוא תכנים מעניינים באותו נושא.

מחשבות של 2 על “עם הספר בפני הספר (facebook)

  1. שמח להצהיר בגלוי שגם אני לא אוהב את פייסבוק. רשת חברתית שלמה שנועדה להחליף אפליקציות אחד עם השני.
    אין יצירת תוכן אמיתי, רק אפליקציות שכביכול אומרות משהו עלייך.

  2. מסכים איתך בהחלט. נחמד בפעם הראשונה, קצת מציק בפעם השניה, משעמם בפעם השלישית והלאה.

    ד”א, האקיזמט זיהה אותך כספאם, יכול להיות שזה קורה במקומות נוספים, שווה לבדוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *