לא כל הפתוח זהב הוא

מערכות הכתובות בקוד פתוח מתאפיינות, בגירסאותיהן הראשוניות, בחוסר התאמה לגולש הפשוט. רובן מנסות להציע כל כך הרבה אפשרויות עד שרק מתכנתים שמתעסקים בקוד באופן קבוע יודעים איך לתפעל אותן. לשמחתי ולשמחת רבים אחרים תנועת הקוד הפתוח הבינה את הבעיה וכיום הממשקים של רבות מן התוכנות עוברים הסבה ופישוט. ניתן לראות את זה בפיירפוקס, בגירסאות השונות של לינוקס ובעוד מקומות. למרות זאת, עד שאני ארגיש שלינוקס ותוכנות דומות הבשילו באופן מלא, תמצאו אותי גולש בחלונות הישנה והטובה (XP… לא ויסטה).

יריב חבוט טוען שהבעיות בהם נתקלים הגולשים עם כל הקודים הפתוחים הנ"ל הן כאין וכאפס לעומת הבעיות בהם נתקלים המתכנתים. כדוגמה הוא מביא את פייסבוק ואת השינויים האחרונים שנערכו בפלטפורמה. הוא מספר על החסימה והשחרור של המילה message ועל עוד מקרים.

השינוי הנ"ל הוא לא היחיד השבוע. היה לפניו עוד אחד, שדווקא לא היה קשור בניצול לרעה של הממשק, אלא סתם בחוסר מחשבה של פייסבוק בתכנון. עכשיו הם מתקנים את המצב. על כל שינוי כזה הם בד"כ מודיעים חודש מראש, אבל זה מעצבן: לא תמיד אפשר להתפנות לשינויים האלה ונדרש כאן מעקב צמוד אחרי ההודעות שפייסבוק מוציאים כדי להבין – אני צריך לעשות עם זה משהו או לא?

ויש כאן בעיה נוספת: על כל שינוי שפייסבוק עושים, צריך לשנות גם את הספריות (libraries) המתאימות. הספריות עומדות בין השרתים של פייסבוק לבין האפליקציות. במקום שמתכנת יצטרך ללמוד את ה-API לעומק ולהתעסק בבניה ופירוק של XML-ים, באות הספריות ועושות את העבודה עבור המתכנת. הספריות מספקות רשימה של פונקציות שהן פשוטות בהרבה לשימוש.

פייסבוק מתחזקים רק את הספריה ל-PHP. לשאר השפות – אני משתמש ב-ASP.NET – יש ספריות שמתוחזקות בהתנדבות ע"י מתכנתים שלא קשורים לפייסבוק. והנה, הספריה של ASP.NET עודכנה רק ב-14 בינואר בשינויים שהוכרזו לקראת 17 בינואר וזה היה רק אחרי שביקשתי את זה.

מתכנתים לא אוהבים שינויים לא רק בגלל שהם דורשים עבודת עדכון, אלא כי הם יכולים ליצור תקלות חדשות. וזה בדיוק מה שקרה לי עם הספריה המעודכנת – אחת מהאפליקציות שלי הפסיקה לעבוד. סתם ככה. לקח לי יומיים לתקן את זה ואני עדיין לא יודע להגיד מה בדיוק עשיתי שפתר את התקלה.

מצד שני, זו לא בעיה שקיימת רק בקוד הפתוח. בכל קוד שמשדרגים אותו אחת לכמה זמן יש בעיה של תאימות לאחור ועד שלא ימצאו פתרון שלא כולל השארת שורות על גבי שורות של קוד ישן, המתכנתים ימשיכו לסבול ולהידרש לעדכן את האפליקציות שלהם.

קישור לפוסט: OpenSocial עאלק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *