למה אמא לא מורידה סדרות?

לכאורה אמא שלי יכולה לראות באינטרנט את כל מה שאנחנו רואים בטלוויזיה ואף יותר מזה. היא יכולה להוריד את הפרקים של הסדרה האהובה עליה מתי שהיא רוצה, היא יכולה לצפות בה בזמן שנוח לה, המבחר גדול בהרבה, היא לא צריכה לשלם על זה שום דבר (מישהו אמר לא חוקי?) וסביר להניח שהיא תוכל לראות את הסדרות הבינלאומיות (ד"ר האוס ועוד) לפני שהן תגענה לארץ אם בכלל. אז למה היא לא עושה את זה?

1. צריך להשקיע זמן
גם אם אני אתקין לאמא שלי את תוכנת הביטורנט/אימיול/ראפידשייר/כל תוכנה אחרת, היא עדיין תצטרך לחפש ולמצוא את התוכן שהיא רוצה להוריד (על למצוא פידים של RSS שיורידו את התוכניות עבורה אין בכלל מה לדבר). זה אומר שהיא צריכה להשקיע זמן מסויים בתוכנית עוד לפני שהיא בכלל מתחילה לצפות בה. אותה רבע שעה היא רבע שעה יותר ממה שאמי היקרה התרגלה לחכות.
כשהתוכנית היא ע"פ לוח שידורים בטלוויזיה היא יודעת מתי היא מתחילה ומארגנת את היום שלה בהתאם כך שמלבד זמן התוכנית, היא לא מרגישה שהיא מפסידה זמן כלל.

2. צריך גם לדעת לחפש
לא את כל התוכניות אפשר למצוא בקלות. אמנם יש הרבה יותר מבחר, אבל האופן שבו ניתן למצוא אותו הוא לא אינטואיטיבי כלל. אמי רגילה להדליק את הטלוויזיה וללחוץ על כמה ספרות בשלט בשעה קבועה מראש וזהו זה. על מנת למצוא את התוכנית שלה באינטרנט היא צריכה לחפש את שמה באנגלית, לברור מתוך מספר תוצאות את המתאימה ביותר, להוריד אותה ולקוות שזה לא קובץ דמה, שהאיכות טובה ושזה לא קובץ מדובב לרוסית/צרפתית/צ'כית או משהו אחר. את כל אלו היא תוכל לברר רק לאחר שהקובץ ירד והיא תתחיל לצפות, וכמובן, שאת התרגום צריך להוריד בנפרד ולדעת כיצד להשתמש בו.

3. מדורת השבט
אמא שלי אוהבת לדבר על הסדרות שהיא רואה עם החברות שלה. אם היא תראה את הסדרה לפני כולן היא לא תוכל לדבר על זה איתן מחשש לספויילרים. גם עם כל החברות שלה יורידו סדרות, קצב ההורדה יהיה שונה. אחת תוריד את הסדרה בתוך יום ואילו לאחרת זה עלול לקחת מספר ימים. לוח שידורים קבוע נותן לאמי ולחברותיה זמן קבוע וברור שבו כולן רואות את אותו הדבר ויכולות לדון בכך ביחד.

4. עדיף השטן שמכירים
למרות שאימי מתעסקת ביומיום עם Word, ועוד כל מיני תוכנות של אופיס, היא עדיין לא ממש רגילה לעבוד עם המחשב. היא כן רגילה לראות את התוכניות שלה בטלוויזיה שבסלון.
בתקופה שבה עוד לא ידעתי לחבר את המחשב לטלוויזיה ולהציג את קבצי הסרטים על המסך הגדול, הצעתי שכל המשפחה תתקבץ מול מסך המחשב שבחדרי ונצפה ביחד בסרט. לקח לי כ -20 דק' לשכנע אותה (וגם את אבא) שזה לא ייראה פחות טוב מאשר לצפות בסרט DVD כמו שהם רגילים.

אז מה צריך לקרות בשביל שאימי כן תצפה בסדרות שלה במחשב?
– המערכת צריכה להיות אינטואיטיבית בסגנון ראה ולחץ. שהחיפוש יתבצע בצורה של אינדקס, אם זה אפשרי בכלל בכמויות כאלה, ולא בצורה של חיפוש ע"י הקלדת מחרוזת (ואם כן יהיה חיפוש שכזה, אז שיציג תוצאות ברורות ושתהיה תוצאה אחת לכל פרק בסדרה).
– לחיצה על פרק מסויים תתחיל לשדר אותו מיד (streaming) על מנת שאמי לא תצטרך לחכות עד שהוא ירד בשביל לגלות אם היא בכלל רוצה לצפות בו. יכולות הסטרימינג הנוכחיות הן לא מספיקות, נצטרך לעבור לפסים רחבים בהרבה.
– צריך למצב את המחשב כמוצר סלוני שמשלים או מחליף את הטלוויזיה. ברגע שהמחשב יהיה בסלון ואמי תוכל לצפות בו מהספה, הרי שפרצנו את המחסום הפסיכולוגי הגדול ביותר.
– צריך שיהיה לוח זמנים ברור שיסביר מתי יוצא כל פרק בכל סדרה. עד כמה שהסדרות מעניינות, הרבה יותר מעניין להתקשר מיד אח"כ לחברה הכי טובה ולדבר איתה על האדיוט ההוא שלא הצליח לענות על השאלה הראשונה ב"אחד נגד מאה".

הייתרון של הצפיה במחשב צריך להיות בשידורים החוזרים שיהיו לפי דרישה (on-demand). את הצפיה הראשונית, צריך להשאיר כמה שיותר דומה למה שיש כיום.

מחשבות של 7 על “למה אמא לא מורידה סדרות?

  1. אמא שלי מורידה, אבל לא סדרות, וזה למה? כי האימיול מציע לה סרטים עם תרגום מובנה וחיפוש קל ונוח, (חוץ מבמבי 2 בעברית שהתברר כסרט לא לנכדים) לעומת הביטורנט שמעבר לחיפוש המורכב כמו שציינת, צורך ממנה, גם חיפוש אחר כתוביות מתאימות וצריבת קבצים מורכבת יותר. וזה לא שהיא לא יכולה בלי תרגום, זה פשוט יותר נעים לה… לא עזרו ההסברים שלי, הביטורנט שלה לא פעיל ואת האימיול אי אפשר לעצור.

  2. כמו ששי אמר, מה שאמא שלך צריכה זה קישור לאתר הורדות, ואז זה לא משנה אם מדובר בביטורנט או בלינקים של ED2K.
    היא נכנסת לאתר כזה, בוחרת את התוכנית שהיא רוצה, לוחצת על לינק ומחכה. אם תראה לה איך לשלב RSS באאוטלוק – שזה כבר ממש לא מסובך – היא גם תוכל לעשות את זה בכל פעם שיש פרק חדש.

  3. אם לומר את האמת, הביטורנט אפילו פחות אינטואיטיבי מהאימיול.
    בביטורנט אני צריך למצוא קישור באינטרנט (מחוץ לתוכנה) בשביל להפעיל את התוכנה ולהתחיל להוריד. באימיול הכל מתבצע בתוכנה אחת (ובחלק מהתוכנות גם ממסך שליטה אחד).

  4. זה אתר חביב, אבל הגלישה בו קצת מסובכת. ברגע שמכירים אותו זה כבר יותר קל אבל לקח לי כמה דקה שתיים בשביל למצוא תוכנית שחיפשתי ואני מחשיב את עצמי כמישהו שמסתגל בקלות לאתרים חדשים.
    בכל מקרה, כל הסיבות שכתבתי חשובות אבל הסיבה העיקרית לטעמי היא הסיבה האחרונה. יש לאימי, ולרבים כמותה, רתיעה מלבצע פעולות כמו צפייה בסדרה או ביצוע שיחה במחשב.

  5. גם באתר היא צריכה לחפש, אלא אם היא נכנסת בדיוק כשהתוכנית שלה מופיע בקידום בעמוד הראשי.
    בסופו של דבר החיפוש של התוכנית וההורדה שלה הן פעולות פשוטות, אבל כמו שכתבתי הן דורשות זמן (גם אם זה כמה דק'), צריך לדעת לחפש, כל אחד רואה את התוכניות בזמנו החופשי (ולכן לא ביחד) וכמובן שקיימת הרתיעה הפסיכולוגית מלהשתמש במחשב בשביל לצפות בטלוויזיה.
    הסיבה האחרונה היא, לטעמי, הבעייתית ביותר.

    בנוגע לRSS, ברגע שאני רק מזכיר את המושג לאנשים שאני מחשיב כטכנולוגיים יותר מאמא שלי, אני מרגיש שאני מאבד אותם.

  6. גם באתרי הורדות צריך לחכות שמישהו יעלה קישור לאתר.
    ובכלל אם מישהו כמוני אוהב את הסדרות שלו מתורגמות עם תרגום מובנה זה כבר ספור שונה לחלוטין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *