חרדים מהחרדים בתל אביב

אורי קציר מתאר בבלוג "אפלטון" את שיטת ההשתלטות החרדית על שכונות חילוניות באופיין:
"היישוב כפר ורדים, שהוקם ביוזמת התעשיין סטף ורטהיימר במטרה לאפשר מגורים נוחים בסמוך לגן התעשייה שהקים בתפן, הוא דוגמה מצוינת לחדירה שכזו. לפני שנים ספורות הובא ליישוב רב חב"דניק בשם שלמה גולדפרב. הלה, תושב מעלות הסמוכה, עבר להתגורר ביישוב ואף הביא עימו עוזר אישי. במקביל, הוקמה עמותה חרדית שנטלה על עצמה את עלויות החזקת הרב, הקמת גני ילדים בכפר, תחזוקת מקווה הטהרה (לכשיקום) ופעילות חינוכית. עד מהרה גלשה הפעילות מתוך כתלי בית הכנסת אל הכפר כולו, והוקמו שני גני ילדים של חב"ד (אוכלוסיה שכמעט ולא הייתה קודם לכן ביישוב). לישוב מגיעים בסופי שבוע עשרות אברכים אשר מבלים שם את השבתות ויוצאים להפיץ את תורתם ואמונתם בקרב הילדים המבלים במתקנים הציבוריים. במקביל ובעקבות פעילותם האינטנסיבית של הרב ועוזרו מגיעות אל הכפר עוד ועוד משפחות דתיות מכל הזרמים, ואכן, מספר הילדים בגנים הדתיים הולך וגדל. במקביל ייבנה עוד בית כנסת ולידו ככל הנראה מקווה טהרה. הרב גולדפרב אינו מסתיר את כוונותיו. "הגיע הזמן שאנשים כאן יבינו שהאוכלוסייה השתנתה וכך גם הצרכים", אמר לעיתונאית ענת יתח והוסיף בנצחנות: "ושיתמודדו עם המצב". עוזרו הוסיף: "זה כבר לא כפר של אליטיסטים. ובשביל זה אנחנו כאן, כדי לעזור לאנשים".

וכך זה נמשך שוב ושוב – חדירה ראשונה, הקמת ראש גשר בדמות בית כנסת או מבנה דתי אחר, הבאת מתפללים שנועדו להצדיק את קיומו של המוסד החדש בטווח הקצר – ומייד לאחר מכן הבאת משפחות במספר רב אל תוך היישוב עצמו. השלב הבא – ניסיון לשנות סטאטוס קוו בתחום שמירת השבת, הכשרות וכדומה – הוא עניין כמעט מובן מאליו."
 
"האם רמת אביב מתחרדת? תלוי את מי שואלים. תושבים בשכונה הוותיקה בתל אביב הבחינו לאחרונה במספר אירועים שלטענתם, גרמו להם לחשוש לאורח חייהם החילוני. בין היתר מדובר בהפיכת קולנוע תמוז לכולל, מועדון ההסתדרות ברחוב רידינג שהפך לגן ילדים לחרדים ועוד קודם לכן מבנה של הסוכנות היהודית שהפך למקווה. אל כל אלה יש להוסיף את העובדה שקניון רמת אביב סגור בשבת. והרי לכם הסיבה שבגינה פנו תושבים לראש העירייה, רון חולדאי, כדי שיעשה משהו בנדון."
 
לכל תושבי תל אביב – הזהרו לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *