בלוגים – תוכן יוצר קהילה?

אם הייתם מנכ"לים של אתר אינטרנט והייתם מקימים בלוגים לאתר, הייתם משייכים את העובדים האחראים על הבלוגים למחלקת התוכן שלכם או למחלקת הקהילות? האם עצם כתיבת התוכן מחזקת את הקהילתיות, או שהקהילתיות גורמת לאנשים לכתוב יותר תוכן?

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו בשלב הראשון הוא איך אנחנו מגדירים קהילה של בלוגרים. האם בלוג שמייצר תוכן, ואנשים אחרים קוראים אותו אך לא מייצרים תוכן משל עצמם יכולים להחשב לקהילה? ואם הם מייצרים תוכן רק בתגובות ולא באופן עצמאי? אני מאמין שעל מנת שקבוצה כלשהי תחשב לקהילה, כל השייכים לקהילה צריכים לתרום לה בצורה זו או אחרת. מכאן שלא תיתכן קהילה המבוססת על בלוג אחד. קהילה אמיתית יכולה להיווצר רק אם קיים מספר קריטי של אנשים שמייצרים תוכן באופן עצמאי. מהו המספר הקריטי? זה נתון לדיון.

השאלה השניה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא האם היינו כותבים באותה צורה גם ללא קהילה פעילה של בלוגרים. אם הייתם כותבי הבלוג היחידים, האם היה לכם את התמריץ להמשיך ולכתוב כשאתם יודעים שאתם לבד? עוד בתקופה שניהלתי את הבלוגים בתפוז, הבחנתי בכך שאנשים מתחילים לכתוב, מפסיקים וממשיכים מאחר ושאר הבלוגרים משכנעים אותם (אם במילים ואם בעצם כתיבת הפוסטים שלהם) שכדאי להם להמשיך. אודה ואתוודה שללא קיומם של בלוגרים אחרים, גם אני הייתי מפסיק. עד כמה שאני אוהב לטעון שאני כותב בעיקר לעצמי, אני עדיין זקוק לפידבקים החיצוניים ואני עדייןם זקוק לתכנים של אחרים שיפרו אותי ויגרמו לי לרצות לכתוב. אני עדיין כותב בעיקר לעצמי, אבל לא רק מעצמי.

היה איזשהו בלוג ראשון, זה ברור. בלוג אחד שהתוכן שלו עודד אנשים לפתוח בלוגים משלהם. אולי זה היה דווקא כותב טור בעיתון שגרם לאותו בלוגר ראשון לרצות לכתוב כמותו. אולי הבלוגר הראשון שאב את ההשראה שלו ממקום אחר. הנקודה היא שהוא היווה את ההתחלה של הקהילה. הוא בוודאי עודד אחרים לכתוב בעצמם ואחרי שהקהילה היתה קיימת היא הצליחה לתחזק את עצמה, אך האם היא היתה קמה מראש אם לא היה קיים תוכן לא קהילתי לשאוב ממנו השראה?

אני מאמין שהקהילה בתחילתה נבעה מהתוכן, אך מעצם היותה קהילה היא הפרתה את עולם התוכן והביאה אותו למקומות שהוא לא היה מגיע אליהם בצורה אחרת. אם הייתי מנכ"ל של אתר אינטרנט, הבלוגים שלי היו חלק מהקהילות. מחלקת התוכן יכולה להשתמש בהם, אבל הם שייכים קודם כל לקהילה.
הקהילות יוצרות תוכן שלא מוצאים בכל מקום, וכשיש תוכן כזה כדאי ואף רצוי להשתמש בו. דבר שנענע, שהתחילו עם כוונות מאוד טובות, כנראה שכחו.

* * *

ובלי קשר, מה אתם אומרים על העיצוב החדש?

מחשבות של 4 על “בלוגים – תוכן יוצר קהילה?

  1. העיצוב מאוד נחמד.
    יש משהו במה שאתה כותב, אבל יש להפריד בין פוסטים של כתיבה אישית , לבין פוסטים של כתיבה קהילתית כביכול . זה ממש מסובך מבחינתי לפחות . בלוגים , תמיד גם יש לאן להתפתח 🙂

  2. קודם כל, תודה על ההפניה. שאלה שניה, איך הגעת אליי.
    התשובה שלי גם ברורה. הקהילה והחברה לרוב קודמות ליחיד וחשובות ממנו. ואת זה אני כותב למרות שכמות המגיבים הקבועים שיש לי קרובה לאפס, לפחות מבחינת תגובות אצלי.

  3. אני חושב שגם פוסטים של כתיבה אישית תורמים בסופו של דבר לתוכן הקהילתי. אולי פוסטים כאלה לא מתאימים לעמודי בית של פורטלים גדולים אבל יש להם חלק נכבד בשימור הקהילה ובהגדלתה וע"י כך גם ביצירת תוכן מעניין (בין אם הוא אישי או לא).

  4. בכיף, אני קורא סמוי מזה זמן רב 🙂
    כמו שכתבתי, גם בלוגרים עם מעט תגובות או אפילו בכלל לו תורמים לקהילה. בטח ובטח שהם תורמים לתוכן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *