האחות של שפרה והטוקבקיסט של חולדאי

האחות של שפרה, מהתוכנית "האח הגדול", פתחה בלוג שבו היא כותבת בתור הכלבה של שפרה. מאותו רגע בכל פעם שמישהו כתב בעד שפרה בפורומי האח הגדול השונים מיד הגיעו "יודעי דבר" וענו לו "אחות של שפרה תסתמי" בניסוח זה או אחר. בתור מי שכתב פעם או פעמיים כנגד הדורבן ובעד הבחורה עם הקסדה, תהיתי – האם אני נשמע בהכרח כגולש עם אינטרס נסתר?
גם בתקופת הבחירות המוניציפליות היו לא מעט אנשים שדאגו ליידע את הגולשים האחרים שכל מי שכותב מילה או שתיים בעד חולדאי הוא טוקבקיסט של אדם שוב (שניהל את הקמפיין של חולדאי ברשת). אני מודע לכך שכל צד מעוניין לקעקע את האמינות של הצד השני אבל האם זה הגיוני שכל טוקבקיסט פרו-חולדאי יהיה אשם על שתוכח חפותו?

אלו היו רק שתי דוגמאות לפעולה שהפכה לנפוצה מאוד ברשת האינטרנט מהרגע שחברות השיווק גילו אותה והחלו לפעול בה. אני לא תמים ואני מודע לחלוטין שיש לא מעט מגיבים בשכר וכאשר אני רואה תגובה שחצי מהטקסט שלה נשמע כאילו הוא נלקח מתוך קומיניקט של חברה (XXX היא דווקא חברה טובה מאוד היא מציעה את השירותים YYY וZZZ שהיו הראשונים בארץ והעלו את הAAA רמה….), אני מניח גם כן שמדובר במגיב שכזה. עם זאת ראיתי לא אחת האשמות גם כאשר בתגובה עצמה לא היה משהו מפליל וודאי. זאת ועוד, בחלק מהמקרים יצא לי לראות האשמות שכאלה כלפי אנשים שאני מכיר באופן אישי ואני יודע שהתגובות בשכר הן מהם והלאה.

למה אנשים כל כך ממהרים להאשים אנשים כמגיבים בשכר? ממספר סיבות עיקריות:
1. הרבה יותר קל להאשים מישהו כבעל אינטרס מאשר להתמודד עם הטענות שהוא מעלה.
2. כאשר מישהו מאמין בצדקת דרכו, קשה לו לקבל את העובדה שיש מישהו שמאמין בהן צדק בדרך ההפוכה. המסקנה המתבקשת היא שמשלמים לו כדי להגיד שהוא מאמין בשטויות.
3. כי, לצערנו, באמת מסתובבים באינטרנט אנשים שמוכרים את האידיאולוגיה בעבור כסף ומביעים דעות בהתאם למי שהתפיח את ארנקיהם.

מה המסקנה? אני עוד לא בטוח. ברמה מסויימת אפשר לומר שחברות הפרסום הרסו את התמימות של האינטרנט. מרגע שהן נכנסו לעניינים איבדנו את היכולת לסמוך על מה שנאמר בתגובות כדעה אותנטית. מצד שני, הטענה הזאת רלוונטית בעיקר להמלצות על מוצרי צריכה ופחות לנושאים כמו בחירות מוניציפליות למשל. במקרים של נושאים שנויים במחלוקת גם מגיבים בשכר מביעים דעות שגם אם אינם אותנטיות הן לגיטימיות ואין בהן שקר או המלצה ללא נסיון.

דבר אחד בטוח, לא ניתן יהיה להרחיק את חברות הפרסום מהאינטרנט, אז אנחנו צריכים ללמוד איך לקבל אותן. השיטה של להפוך את הצד השני למפלצת בעלת אינטרס היא חסרת תועלת וגם אם היא תשכנע גולש אחד או שניים או יותר, היא תמיד תגרום לנו להראות חסרי סובלנות. בכל מצב שהוא עדיף לענות בצורה עניינית כי גם אם הצד השני הוא באמת מגיב בשכר (ולכן הוא לעולם לא יזוז מעמדתו), אלו שיקראו את הדיון ביניכם בהחלט יכולים להשתכנע.

מחשבות של 3 על “האחות של שפרה והטוקבקיסט של חולדאי

  1. ברגע שהתגובות יהיו משורשרות עםהיסטוריה אישית של המגיב
    זה ייעלם. נראה לי שהאתרים הגדולים לא רוצים ללכת בכיוון הזה
    וחבל זה יכול לשפר את איכות הדיון

  2. זה אומר לחייב כל מגיב להרשם על מנת שההיסטוריה שלו תישמר וידעו לשייך אותה אליו. זה אומר שלכתוב טוקבק לא יהיה קל כמו שעכשיו וזה בטח יבריח חלק ניכר מהמגיבים… מזה האתרים הגדולים חוששים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *