הסלולארי ואני – ביקורת על N97

ההיסטוריה
 
אני לא מחסידי הטלפונים הסלולריים המתקדמים ובמשך שנים ארוכות נשארתי נאמן ל-3100 הישן והטוב שלי. אבל כשהמקשים שלו החלו לזייף ומצאתי את עצמי מתאמץ במשך 2 דק` שלמות רק כדי להקליד מספר טלפון כמו שצריך, הבנתי שהגיע הזמן לשינוי.
 
ישבתי, חשבתי, גלשתי, שאלתי ולאחר שבועיים רכשתי במיטב כספי את הנוקיה 5800 שלי. במשך חודש שלם, גלשתי באמצעותו, סימסתי, התקשרתי, הקשבתי למוזיקה, צילמתי ודי טחנתי את האפשרויות שלו. אני לא אומר שהוא היה מושלם, אבל הוא בהחלט ענה על הציפיות שלי.
 
לאחר חודש בערך קיבלתי הודעה בפייסבוק ממורן לביא ובה הוזמנתי להשתתף במשחק חבילה עוברת עם סיכוי לזכות ב N97. לא זכיתי, אבל כשבוע לאחר המשחק, הגיע אלי שליחות עם המכשיר הנכסף בהשאלה לחודש מבלי שהתבקשתי לכתוב עליו או לבצע פעולה כלשהי. במשך חודש טינתי את כל האפשרויות במכשיר החביב רק כדי לגלות שאף אחד לא הגיע לאסוף אותו. המשכתי להשתמש בו כמכשיר עיקרי למרות אי אילו בעיות שאפרט בהמשך, במשך יותר מ 3 חודשים וכבר האמנתי שפשוט החליטו שמתאים להם להתעלם מהעובדה שהטלפון נשאר אצלי. כשבוע אחרי שהחלטתי שהכל בסדר ומסרתי את ה 5800 לאחי, קיבלתי טלפון שמבקש לתאם שליחות לאיסוף המכשיר.
 
אז יש לי שבוע אחד אחרון להיות עם ה N97 וזה נראה לי זמן טוב לכתוב קצת על הדברים הטובים והרעים שבו. מאחר ואין לי יותר מדי נקודות משען (מעולם לא השתמשתי באייפון או בטלפון מתקדם אחד), אני אבסס את הביקורת על ההבנה שלי בממשקי משתמש ועל הנסיון שלי עם ה 5800 שעומד לחזור להיות המכשיר העיקרי שלי (וסליחה אחי היקר, אני יודע שהתלהבת מכך שקיבלת מכשיר בחינם…).
 
– –
 
הביקורת
 
השיחה
אין לי יותר מדי להגיד על השיחה באמצעות המכשיר. שני הצדדים שמעו מעולה, לא נתקלתי בניתוקים או בהפרעות מיוחדות והקליטה ברוב המקומות היתה גבוהה. עם זאת בשיחות ארוכות המכשיר התחמם מעט (לא לוהט) והיה פחות נעים להצמיד אותו לאוזן – שימוש ברמקול פתר את הבעיה הזאת אך זה התאפשר רק באזורים שקטים יחסית.
 
המקלדת
הבדל עיקרי בין ה 5800 ל N97 זו המקלדת. ב 5800 גם המקלדת היא חלק ממסך המגע וב N97 היא מקלדת פיזים הנשלפת מחלקו התחתון של המכשיר. המקשים ב N97 מעט קטנים ולקח לי זמן עד שהצלחתי להקליד איתם במהירות משביעה רצון ועם מינימום של שגיאות הקלדה. בפועל היה לי יותר קל להשתמש במקלדת המגע של ה 5800 באמצעות עט הסטיילוס שצורף למכשיר. מה שכן, ללא העט, השימוש במקלדת של ה 5800 היה כמעט בלתי אפשרי.
 
בעיה נוספת במקלדת של ה N97 היא המיקום של המקשים. אמנם רובם תואמים מקלדת qwerty רגילה, אך שלא שלא גרמו לי לא אחד לבזבוז זמן מיותר בחיפוש אחריהם. אני מודע לצורך לחסוך במקום, אבל זה פחות נוח ממקלדת המגע  של ה 5800 שהגירסה הרוחבית והנוחה יותר שלה משום מה לא זמינה בממשק של ה N97 וחבל.
 
המעבר בין העברית לאנגלית הוא די פשוט ברגע שמגלים איך עושים את זה. במשך כמה ימים נהגתי, בכל פעם שרציתי להחליף שפה, להכנס לאפשרויות, לגלול למטה, לבחור בשפת כתיבה ולבחור בשפה הרצויה. מאוחר יותר גיליתי שאפשר פשוט ללחוץ על שני מקשים – shift+Sym שזה מאוד פשוט אך לא אינטואיטיבי כלל. יש לזכור שרוב האנשים לא קוראים הוראות שימוש ולא היו עולים על האפשרות הזאת.
 
המצלמה
הצילומים באיכות טובה ביותר והיה נוח להעביר אותן למחשב. עם זאת גם כאן נתקלתי במספר בעיות שלא אמור להיות קשה מדי לפתור אותן. הראשונה היתה בשליחה של התמונות לאינטרנט. לכאורה הכל היה די פשוט עד לרגע שבו הייתי צריך בפועל לבחור את התמונה. מה שהוצג לי היו שמות הקבצים שלנסות להבין מהם מה מוצג בתמונה היה פשוט בלתי אפשרי. נאלצתי לא אחת לנחש איזה מהקבצים אני מעוניין להעלות לטוויטר בהתבסס על מספר התמונות שצילמתי מאז אותה תמונה.
 
הבעיה השניה היא פחות קריטית. יצא לי לא אחת לצלם את אחד מאנשי הקשר שלי על מנת לצרף את תמונתו לרשימת אנשי הקשר. הבעיה היא שמיד לאחר הצילום לא היתה לי כל אפשרות לעשות זאת. הייתי צריך לצאת ממצב הצילום, לגשת ליישומים, לבחור את התמונות ומשם לבחור את התמונה הרצויה. לאחר מכן הייתי צריך לבחור באפשרויות, לגשת ל"הקצאה לאנשי קשר" ורק אז לבחור את איש הקשר אליו אני מעוניין להוסיף את התמונה. סרבול מיותר.
 
בעיה נוספת שהיא בעיה ממשקית כללית אבל הפריעה לי בעיקר בכל נושא התמונות היא שעל מנת לראות את התמונות לרוחב המסך, חייבים לפתוח את המקלדת. ב 5800 ניתן להחליף בין מצב רוחבי של המסך למצב אורכי ע"י סיבוב פשוט של המכשיר מה שלא מתאפשר ב N97 וזה מאוד מציק.
 
אני מעוניין להדגיש שמכל אספקט אחר מאוד נהניתי מהמצלמה ואני חושב שבהפתר הבעיות האלה (שהן ממשקיות באופיין) היא יכולה להיות מושלמת.
 
העמוד הראשי
במקרה הזה ה N97 לוקח בענק. בעוד ב 5800 הייתי צריך לבחור בין שתי אפשרויות של תצוגה (4 אנשי קשר או 4 יישומים) ב N97 יש אפשרות לשים מספר ווידג`טים שונים ולארגן אותם כרצונך. אני אישית שמתי 4 אנשי קשר אליהם אני מתקשר לרוב, עדכוני אימייל ועדכוני פגישות מלוח השנה של האאוטלוק, נתונים על מזג האויר ועוד. אין ספק שזו שיטה נוחה ביותר להתעדכן בנתונים מבלי שיהיה צורך להכנס ליישומים השונים.
 
גיליתי שכאשר מעבירים את היד לאורך או לרוחב המסך העדכונים מוסתרים וכאשר עושים זאת שוב, הם מוצגים שנית. לא ברור לי למה זה טוב, אבל זה לא מפריע.
 
האימייל
לא יצא לי לבדוק את עדכוני האימייל ב 5800 אז אין לי מקום להשוואה, אבל אני יכול לומר שב N97 הם נוחים ביותר. הצלחתי לסנכרן בקלות את האימייל של העבודה עם המכשיר, לקרוא את כל האימיילים שאני מקבל בזמן אמת וגם להגיב עליהם.
מה שהיה חסר לי הוא אפשרות של קליק אחד לעשות  reply all. האפשרות קיימת, אבל כדי להגיע אליה הייתי צריך 3 לחיצות (אפשרויות > מענה > לכולם) וזה מיותר כי זו אפשרות די נפוצה.
 
המוסיקה
ה N97 משתמש בכרטיס זיכרון מה שמאפשר להשתמש בו כנגן מוזיקה לכל דבר. הנגן הוא די נוח,  ומכיל אפשרויות שנפוצות ברוב נגני המדיה. הרמקולים סבירים אבל עדיין מומלץ להשתמש באוזניות אם רוצים באמת להנות מהשיר.
 
– –
הסיכום
ממשק המשתמש של ה 5800 מצא חן בעיני יותר מזה של ה N97 אבל מבחינת עבודה, עדכונים, אימיילים וכו`, ה N97 הרבה יותר טוב וקצת חבל לי שלוקחים לי אותו 🙂 הייתי קונה אחד אבל סכום של מעל 4000 זה קצת יותר מדי בשבילי. מבחינת המחיר ה 5800 לוקח בהליכה – רק 1700 ש"ח.
 
 

מחשבות של 3 על “הסלולארי ואני – ביקורת על N97

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *