מה ישראלי בעיני DALL-E

ביקשתי מ DALL-E (שמעתה אקרא לו "דאלי") לייצר לי תמונה של "גבר ישראלי טיפוסי" (למה גבר? ככה. יכול היה באותה מידה להיות אישה).

לפני שדאלי בכלל התחיל ליצור את התמונה, קיבלתי הסבר על שישראל כוללת מגוון רחב רקעים אתניים ותרבותיים שונים ומכיוון שישראל היא כור היתוך של תרבויות, כולל יהודיות, ערביות ואחרות, הייצוג צריך לשקף את המגוון הזה.

ואז דאלי ייצר את שתי התמונות הבאות:

כלומר בעיני דאלי, גבר ישראלי טיפוסי הוא גבר עם זיפים בגיל העמידה בעל חזות ים תיכונית, על רקע עירוני. באחת התמונות רואים גם משהו שמזכיר את כיפת הסלע.


אז ביקשתי מדאלי "הפוך את זה ליותר ישראלי" ואלו התוצאות:

בשביל להפוך את התמונות לישראליות יותר נראה שדאלי החליט להעביר את הדמויות לתוך העיר, ככל הנראה כדי שנוכל לראות שלטים עם מה שאמור להיות עברית, ובאחד המקרים גם שלט עם דגל ישראל.

מעבר לזה, נראה שגיל הדמויות קטן מעט, במקום חולצה פשוטה הן לובשות עכשיו ז'קטים עם גופיה מתחת, שרשרת עם מגן דוד ועגילים.


אז ביקשתי מדאלי "אפילו יותר ישראלי" ודאלי, נרתם למשימה:

הרקע באחת התמונות השתנה לכיפת הסלע ברחוב מלא דגלי ישראל, ובתמונה השנייה, בניינים עם כיתובי ענק בעברית שעל אחד מהם יש גם דמות עם כיסוי ראש. ליד הבניינים יש קהל.

הדמויות עצמן לא השתנו בהרבה אבל הן קיבלו אביזרים כדי להדגיש את ישראליותן – כוס קפה ועיתון עם כיתוב שאמור להיות עברית (באחת התמונות יש שילוב של עברית ואנגלית). והעגילים נעלמו.


זה לא הספיק לי אז דחקתי בדאלי "קח את זה רחוק יותר". ודאלי לקח:

הפעם הרקע של העיר הוחלף לאזור שנראה כמו טיילת או רחוב עם מסעדות ועם המון שלטים ב"עברית", בחלק מהמקרים עם מגן דוד.

הלבוש של הדמויות הפך לפחות רשמי, אחת מהן קיבלה גופיה בלבד, ואחת ז'קט פתוח ללא גופיה מתחת.

האביזרים גם הם השתנו ובמקום עיתון וקפה, קיבלנו אוכל. באחת התמונות זה נראה כמו פנקייק שמשום מה מונח על צלחת שמזכירה מטקה ועליו משהו שנראה כמו כדורי מטקות. בתמונה השנייה הצלחות והאוכל נראים נורמליים יותר למרות שקשה לי לזהות מאכל ספציפי, והדמות מחזיקה כדור ענק שאני מניח שאמור להיות חלק מהאוכל.

דבר נוסף, הדמויות הפעם נראות יותר חיות ואמיתיות בעוד במקרים הקודמים היתה תחושה של דמות שנוצרה לאנימציית תלת ממד כמו פיקסאר למשל.


אבל לא סיימתי כאן. אמרתי לדאלי "אני רוצה את ההתגלמות האולטימטיבית של הישראליות". ואלו התוצאות:

וואו איזה שינוי. עברנו למקום שנראה כמו שוק חי ומלא בכל טוב. פירות, ירקות, שתיה, מאכלים שאני לא מזהה. בשתי התמונות יש דגל ישראל גדול מתנופף במרכז התמונה. אחת מהן מציגה את כיפת הסלע בין בניינים עם קשתות ומשהו שלא ברור לי אם הוא ענן אפור או עשן מיתמר. בתמונה השנייה יש המון שלטים צבעוניים שלא ברור לי מה הם מייצגים והמון המון מטוסים או ציפורים בשמיים. שתי התמונות מאוד צבעוניות ביחס לכל התמונות שהיו עד כה..

הדמויות גם הן השתנו, באחת התמונות חזרנו לאדם מזוקן עם חולצת טריקו פשוטה בלי שרשרת ובלי אביזרים מיוחדים (אלא אם מזלג וסכין נחשב) ובתמונה השנייה קיבלנו בפעם הראשונה תמונת גוף מלאה של אדם שלא מסתכל למצלמה ולבוש בחולצה מכופתרת ג'ינס ומשקפיים.


מה זה אומר? אם זה בכלל אומר משהו זה שבבקשה הראשונה דאלי השתדל מאוד להציג דמות פשוטה עם מעט מאוד סממנים סטריאוטיפיים ורק כשדחקתי בו נוספו דברים כמו שרשרות, גופיות, מגן דוד, דגלי ישראל וכו'. וזה יפה.

אז מה ישראלי בעיני דאלי? בן אדם.

מחשבות של 2 על “מה ישראלי בעיני DALL-E

  1. בעיני, ורק בעיני, הייתי מסתפקת בדמות הראשונה שהעלאת. (הכי דומה למארק ספיץ שהערצתי בימי נערותי). אני חושבת שהכי בעייתי לאפיין גבר ישראלי בשל הגיוון הגדול שחי בישראל.
    מסקרן אותי לראות תמונות של האשה הישראלית, אם כי, בדומה לגבר הישראלי, גם כאן תהיה ל"דאלי" בעיה.

    1. לחלוטין אפשר היה להסתפק בתמונות הראשונות, אבל הרעיון היה לראות איך דאלי מתמודד כשמכריחים אותו להפוך תמונה ל"יותר ישראלית". זה לא רעיון מקורי שלי, ראיתי אחרים עושים אותו דבר עם "יותר בריטי" ו "יותר אמריקאי". הבריטי האולטימטיבי יצא כמעט קריקטורה של אדם זקן משופם עם ראש ענק ששותה תה.

      אולי מישהו באמת ינסה לעשות את הגירסה עם אישה ישראלית, זה יהיה מעניין (אולי אני אעשה את זה בעתיד עם מידג'רני או כלי אחר ברגע שיחברו אותו כמו שצריך עם AI שיהיה נוח ליצור בקשות שמתייחסות לתוצאות הקודמות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *