לפני כחודשיים תהיתי האם ביצוע SEO לאתר זו פעולה אתית. זה קרה כשאתר מסויים עקף אתר שלי למרות שהתוכן בו היה חסר, לא מסודר ובאופן כללי האתר שלי הציג את הנושא בצורה הרבה יותר ברורה. אפילו חשבתי לכתוב על זה פוסט, אבל ויתרתי כשהבנתי שזה לא משנה.

נזכרתי בסיפור הזה בעקבות הפוסט של אמיר שלך בגלוב (הקורא היחיד שמעניין אותי: גוגל). אמיר משווה ביצוע SEO לאתר לשליחת דואר זבל ומסביר את זה במילים האלה:

באופן הבוטה ביותר – כדי לקדם אתר בגוגל, אתה צריך בעצם לזייף רלוונטיות או במילים מכובסות, להפוך את האתר המקודם לרלוונטי יותר. כאן בעצם מתחיל הספאם – זיבול הרשת בשטויות.

האם SEO הוא ספאם? התשובה היא לא מהסיבה הפשוטה שאזור התוצאות של גוגל הוא לא אזור פרטי שלנו. אימייל זה אזור שבו אני אמור לקבל מיילים פרטיים ולכן כאשר שולחים לי מייל שמיועד לקבוצות גדולות מבלי שביקשתי את זה, בעצם מלכלכים לי את התיבה וגורמים לי לבצע פעולה אקטיבים בשביל למחוק את אותם מיילים. הם בעם מייצרים לי עוד עבודה באזור הפרטי שלי.

בתוצאות של גוגל, לעומת זאת, השטח הוא של כולם. על מנת להגיע לעמוד הראשי של גוגל, האתרים לא מבצעים אף פעולה על השרת של גוגל, הם מבצעים פעולות פנימיות באתרים שלהם ומגיעים להסכמים עם אתרים אחרים. מי שבפועל מביא אותם לעמוד הראשי בעקבות פעולות אלו זה גוגל עצמו. סמנטיקה? אולי, אבל לדעתי זה אומר שההגדרה של SEO כספאם היא מאוד גבולית ולכיוון הלא נכון. מה שכן צריך לשאול הוא האם SEO זו פעולה אתית.

צריך להפריד את פעולת הSEO לשני מקרים קיצוניים.
באחד מדובר באתר שמקדם את עצמו ע"י כתיבת תוכן ענייני, הדגשת מילים רלוונטיות וקישורים אורגניים מאתרים שבאמת חושבים שהוא מעניין. קידום אתרים שכזה הוא אתי כי בסופו של דבר אותו גולש שיחפש בגוגל בצורה נכונה יגיע לתוכן איכותי שייתכן מאוד ויענה על צרכיו.
במקרה השני מדובר באתר שתוכן שלו לא מושקע במיוחד אבל הוא דואג להדגיש מילות מפתח גם אם האתר שלו לא ממש עוסק בהן, מחליף קישורים עם אתרים רק לשם הקידום וכותב מספר תכנים ירודים ולא ממצים בתקווה שמי שמגיע לאתר יקליק על מודעות הגוגל שלו. במקרה זה מדובר בקידום לחלוטין לא אתי, שפוגע ברלוונטיות התוצאות שגוגל מספק לגולשיו ועקב כך פוגע בגולשים עצמם.

זו בדיוק הסיבה שלא כתבתי את אותו פוסט שתכננתי לפני חודשיים. SEO זה בסה"כ כלי, צורת השימוש בו יכולה להיות אתית או לא אתית באותה מידה. בין שני המקרים שהצגתי יכולים להיות אלפי מקרים שנמצאים על הגבול האפור בין קידום נכון לקידום מעצבן. זו גם הסיבה הכי טובה מדוע לא ניתן להגדיר את פעולת הSEO כספאם, היא אמנם יכולה לפגוע ברלוונטיות אבל היא יכולה גם מאוד להועיל. היא יכולה לקדם אתרים קיקיוניים אבל אם אתרים טובים יקפידו להשתמש בה גם כן, הם יעקפו את העלוקות בסופו של דבר.

תגיות: , , , ,

9 תגובות

|
  • בצלאל says:

    אתה מציג שני מקרים קיצוניים, בעוד שהרוב (כך אני מניח) הם אתרים רגילים עם תוכן סביר פלוס בתחומם. אך מכיוון שיש מקום מוגבל בעמוד התוצאות הראשון של גוגל (אגב, אני אישית בדרך כלל קורא גם עד העמוד הרביעי אם לא יותר, אבל אני מיוחד), ויש יותר אתרים באותו תחום מאשר מספר התוצאות האפשרי בעמוד, מתחילים להשתמש בשיטות הלא אתיות.
    מה שאני רוצה לומר, זה שהשימוש בשיטות לא אתיות לא בא בהכרח כדי לחפות על תוכן ירוד של האתר.

  • בסופו של דבר אם כולם ישתמשו בשיטות אתיות לקידום אתרים, אז מהבחינה הזאת כולם יהיו באותה רמה וההבדל ביניהם יהיה באיכות התוכן. אתרים עם תוכן טוב יקושרו יותר מאתרים אחרים ולכן יקודמו גבוה יותר בגוגל.
    במילים אחרות, המצב העדיף מבחינת הגולש המחפש הוא שכולם יבצעו SEO אתי.

  • בצלאל says:

    נכון. אבל ברור גם לי וגם לך שהדבר האחרון שאתר מסחרי רוצה זה "להיות באותה רמה" עם המתחרים שלו…

  • הדבר הנכון הוא ליצור תוכן איכותי יותר…
    מצד שני, ממתי בני אדם בוחרים בדבר הנכון לעשות?

  • לדעתי כל עוד אתה לא עובר על "החוקים" ולא מרמה הרי SEO היא פעולה לגיטימית ואינה ספאם.

  • אורי, במקרה כל משפט שלך מכיל את המילה SEO ?…

    🙂

  • לדעתי היא בכל מקרה לא ספאם. ואכן, כל עוד לא מרמים (מחליפים קישורים עם אתרים לא קשורים, כותבים מאמרים במקומות שונים רק בשביל הקישור, שמים קישורים בלתי נראים, מדגישים מילות מפתח שלא קשורות לתוכן וכו') זו פעולה אתית.

  • לא במקרה, אבל לא בכוונה. (SEO). אני לא שם מילות מפתח (סקס) שלא קשורות לתוכן. אני אתי לחלוטין (פמלה אנדרסון).

|

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *