פיירפוקס – עדיין בועט

אני לא מהממהרים לאמץ טכנולוגיות חדשות. לקח לי הרבה זמן עד שנכנסתי ברצינות לפייסבוק ואפילו יותר זמן עד שנכנסתי לטוויטר. אני גם לא הייתי מאלו שהתלהבו מפיירפוקס בהתחלה. אני זוכר שתמיד התלוננתי על הדפדפן הזה שצריך להתאים אליו במיוחד את האתרים שבנינו. אני זוכר שאמרתי שהוא בחיים לא יתפוס ושזה נטסקייפ 2 ועוד עלבונות רבים ושונים. אני זוכר שניסיתי אותו בפעם הראשונה רק כדי להתעצבן מכל מה ששונה, לא להבין מה הולך ולוותר עליו אחרי חצי יום של התעסקות.
היום פיירפוקס הוא הדפדפן הראשי שלי וכל השאר הם רק לצרכי בדיקות. מותקנים לי עליו 16 תוספים נכון לרגע זה ומלבד זמן עלייה לא קצר בפעם הראשונה בכל יום, אני מרוצה ממנו עד הגג. הטרוניות על פיירפוקס הפכו למחאות על חוסר העמידה בתקנים של דפדפנים כמו אקספלורר (6 בעיקר) וכמו שאני רואה את זה, יש לי עוד הרבה זמן עד שאני אחליט להחליף אותו אם בכלל.

גל מור, שלו בן ארי ואפי פוקס מיהרו להכריז על מותו של שועל האש. הם טרחו ופירטו 8 סעיפים שבגללם השועל שפעם היה משאת נפשו של כל גיק כבר לא עושה את העבודה. הנה דוגמית:

1. איטיות. פיירפוקס 3.5 הוא דפדפן פשוט כבד. ולא, אנחנו לא מתכוונים לאיטיות עליית התוכנה מאז הקליק על קיצור הדרך בשולחן העבודה. אנחנו מתכוונים לדפים שנטענים לאט ובלי קשר לעומס הדף. לעתים הם לא עולים כלל גם לאחר רענון חזק ואובססיבי שמשאיר סימנים על מקש ה-F5.
[…]
6. חוסר תאימות בתוספים. עניין זה הופך מטריד יותר ויותר מגירסה לגירסה. אתם משדרגים ל-3.5, אך מסתבר כי רוב הפלאגינים החביבים עליכם כלל לא נתמכים בגירסה זו. הפתרון? חזרה חגרסה קודמת של הדפדפן או פגיעה בחוויית השימוש. אז נכון שזה מסוג הדברים שאפשר לצפות להם כאשר מדובר בפיתוח בסביבת קוד פתוח שכזו. אך קרן מוזילה חייבת להבין כי יש לכך מחיר בדמות פגיעה באיכות המוצר כולו. כן, כן. אמנם התוספים מפותחים על ידי מפתחים חיצוניים למוזילה, אך נתפסים כחלק מהמוצר עצמו. תבינו את זה, חברים.

אז יכול להיות שאני שוב נתפס למה שמוכר ושאני מאחר לזהות את הדבר הגדול הבא, אבל אני לא מוכן עדיין להספיד את הדפדפן הזה. האיטיות בה גל מור וחבריו נתקלים כמו גם בעיות התוספים, אינם קשורים (ככל הנראה) לדפדפן כפי שהוא בבסיסו, אלא לתוספים שונים ולא הכי איכותיים שהותקנו בו. התוספים הללו מיוצרים ע"י מתכנתים עצמאיים ולא ע"י צוות מוזילה ולכן מפתחי הדפדפן לא יכולים להיות אחראיים לכך שהם יפעלו טוב.
בתגובות לפוסט טוען גל מור שהתוספים הם מה שעושה את הדפדפן ובלעדיהם אין לו תקנה ואני מסכים איתו. לפיירפוקס בלי תוספים אין ייתרון גדול על דפדפנים אחרים בשוק, אבל העובדה היא שיש לו תוספים ושלא מעט מהם עובדים כמו שצריך. משתמש חכם ידע לקחת את התוספים הטובים ולהפטר מאלו שעושים בעיות. זה בטח עדיף מלהחליף לדפדפן אחר שהפונקציונליות שלו מוגבלת יותר.

אני לא הולך בצורה עיוורת אחרי שועל האש. כיום הדפדפן מהווה את התוכנה המרכזית שאני משתמש בה במחשב ועצם היכולת שלי להתקין תוספים שמעדכנים אותי על אימייל חדש, שמאפשרים לי ללכוד צילום של חלק המסך בקלות, שמאפשרים לי לשתף בלי בעיה ועוד אפשרויות שונות ומגוונות, עושה לי את החיים הרבה יותר נוחים. אני לא רואה את עצמי עובר לדפדפן שמספק לי פחות מזה. למען היכולת לעבור לעמוד קודם בתנועת עכבר, אני אהיה אפילו מוכן לסבול איטיות קלה בטעינת הדפים (לא שנתקלתי בכזו באופן קבוע).
אני יותר מאשמח עם עוד דפדפנים יטמיעו את אפשרות העבודה עם תוספים ויציעו ספריות תוספים מרשימות, אבל עד אז אני נשאר עם הפיירפוקס שלי ושיתפוצצו כל early-adopters.

מחשבות של 4 על “פיירפוקס – עדיין בועט

  1. מישהי כתבה השבוע בהקשר הזה שפיירפוקס הוא לא מה שהיה פעם.
    התגובה שלי היא שנכון, אבל גם האינטרנט הוא לא מה שהיה פעם ועדיין אנחנו משתמשים בו בהעדר חלופה יותר טובה. 🙂

  2. אני מסכים, מוקדם (מדי) להספיד את פיירפוקס.

    אני מנסה לתפעל אותו עם כמה שפחות תוספים לא נחוצים, ואני יכול לספור את הפעמים שהוא נתקע/קרס או התנהג באיטיות בלתי נסבלת על יד אחת. ולי אין הרבה סבלנות 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *