על אפליקציות חדשות וגולשים צעקניים

במהלך עבודתי בתפוז יצא לי לראות לא מעט אפליקציות חדשות ומחודשות עולות לאוויר (לא רק בתפוז) ונכתשות עד דק ע"י הגולשים שמסרבים לשמוע על שינוי (לטובה או לרעה). תהיתי לא אחת מהי הסיבה שאנשים מנסים להאחז במה שהם מכירים עד כדי כך שהם לא מוכנים לנסות אפשרויות שלכאורה אמורות להיות טובות יותר?

למה רוב האנשים עדיין משתמשים באינטרנט אקספלורר? אני בטוח שרובכם תסכימו איתי על כך שפיירפוקס, מקסתון ושלל דפדפנים אחרים עולים עליו עשרות מונים (עוד לא יצא לי לבדוק את הבטא אקספלורר 8, אבל אני לא אופטימי). יש שיטענו שזה בגלל שהאקספלורר הוא ברירת המחדל ולאנשים אין כוח/חשק/ידע/רצון להחליף, אבל אני חושב שיש כאן יותר מזה. אנשים התרגלו לאקספלורר, הם למדו לחבב אותו והם נקשרו אליו. להתחיל להכיר עכשיו דפדפן חדש, להתחיל להכיר את הסרגלים שלו, את הצורה שבה הוא מציג את האתרים ולהתחיל לפתח איתו יחסים זה יותר מדי בשבילם.

אנשים נקשרים לצורת העבודה שלהם. הם מתרגלים לעיצוב של האפליקציות בהן הם משתמשים. הם מסגלים לעצמם קיצורי דרך שהופכים את העבודה שלהם לנוחה יותר. כאשר מגיעה אפליקציה חדשה וטובה יותר, הם חוששים. יכול להיות שבאפליקציה הזאת יש אפשרויות נוחות יותר, אבל זה "לא יהיה אותו דבר".

פעמים רבות, ראיתי אפליקציות חדשות או מחודשות עולות לאתרי האינטרנט השונים. כמעט בכל פעם קמה צעקה ומספר קטן אך רועש של גולשים הבטיח לעזוב את אותו אתר, להחרים, להרוס ולפנות לממונים על מנת שהכל יחזור להיות כשם שהיה. ברוב המקרים הצעקות שכחו אחרי תקופת זמן (בין יומיים לשבועיים), אנשים התרגלו לשינויים ואף התחילו לאהוב אותם. יצא לי פעם להיות נוכח בנסיון לחזור לעיצוב ישן של אחת האפליקציות בתפוז. כמובן שגם במקרה הזה קמה צעקה והמצחיק הוא שזיהיתי בין הצועקים את חלק מהשמות ככאלה שמחו על השינוי הראשוני.

מייד לאחר עליית הפורומים החדשים* בגירסת בטא לבדיקת הגולשים, החלה "שביתה" של מספר גולשים צעקניים. מדוע אני קורא להם צעקניים? כי מדובר בכמות קטנה של גולשים שעושה רעש כאילו חצי מגולשי האתר הולכים לעזוב. אנשים מצביעים ב"שביתה" המדומה הזאת עשרות פעמים וחושבים שהם נראים אמינים (יחצ"נים לעתיד?). לזכותם ייאמר שהשימוש באפליקציית HIT החדשה וההצבעה ההמונית על מנת שהשביתה תישאר בראש העמוד מראה על הבנה של המדיה ושימוש מושכל בכלים העומדים לרשותם.
עם זאת, הרשו לי להתנבא מעט. בתוך שבוע הצעקה תשכח, בתוך שבועיים יישארו באותו פורום בעיקר הערות בונות לגבי הפורומים, ייתבצעו מספר שינויים בפורומים (לא כל מה שייתבקש) והם יעלו בתור הפורומים העיקריים. מיד לאחר עלייתם בתור הפורומים העיקריים תתחדש הזעקה ותשכח בתוך שבוע. אנשים יתרגלו ואפילו יאהבו… עד השינוי הבא.

* מלבד הערה קטנה פה ושם לא היתה לי יד בבניה של הפורומים החדשים או של HIT. זו הסיבה שאני מרגיש בנוח לדבר עליהם כאן בבלוג.

מחשבות של 6 על “על אפליקציות חדשות וגולשים צעקניים

  1. נסה להכניס מערכת חדשה במשרד ממשלתי, נראה אותך…
    העניין הוא שהמחשב הוא אמצעי לעבודה האמיתית. אנשים לא רוצים בנוסף לעבודה שכבר יש להם, להתחיל ללמוד "עבודה" חדשה. במיוחד המבוגרים יותר, שגם ככה קשה להם עם המחשב מראש ועל כל דבר הם צועקים "באג!"
    בהקשר ההוא טענתי אז ואני ממשיכה להחזיק בדעה הזאת, וזה נכון גם לאתרי האינטרנט, שלא מטמיעים מערכת שהיא לא סגורה על עצמה עדיין. כמובן שגם אז יהיו צעקות, אבל אז, שיקפצו. וזה נאמר כמובן בלי לדעת מה קורה מאחורי הקלעים בנוגע לשיקולים של תקציב, או איפיונים ושיפורים שנהיים מודעים להם רק אחרי ההטמעה.

  2. בכל מקרה לא הטמיעו. העלו את הפורומים כגירסת בטא במקביל למערכת הישנה. מן הסתם ההטמעות יתבצעו כשהכל יפעל כמו שצריך (או לפחות הרוב).
    בסופו של דבר, שום דבר לא מושלם וגם אם אתרים יעלו מערכות לאחר מליון בדיקות ולאחר שהגולשים אמרו את דבריהם וערכו את מירב התיקונים האפשריים. עדיין יהיו באגים, ועדיין יהיו אנשים לא מרוצים…

  3. לי דווקא השינוי נראה טוב אם כי מעט "כבד". הסיבה היחידה שאני לא משתמש במערכת החדשה היא מפני שבכל פעם שאני חוזר לפורומים הם בעיצוב הקודם ואני לא מתכוון ללחוץ על כפתור השינוי משמאל שוב ושוב. אין איזו אפשרות לקבע את העיצוב החדש?

    דרך אגב, שינויים בהתאם לבקשת הגולשים: זכור לי שבהתחלה הפרסומות והקישורים השונים היו בצד ימין ולאחר שראיתי תלונה או שתיים זה הועבר לצד שמאל כפי שהיה בעיצוב הישן, אז זו הוכחה שכן מקשיבים להערות ותלונות (במידה מסויימת).

    אני גם מוכרח לציין שאף על פי שעברו כמה דקות עד שהבנתי את מערכת העלאת התמונות החדשה, היא מוצלחת פי כמה מהקודמת.

    ולסיום: אני לא "מת" על אפליקציות כגון HIT, אולם השתמשתי בה פעם אחת. רעיון חביב, אבל לא עליי.

  4. אני לא חושב שהאקספלורר הוא דוגמה טובה במקרה הזה. יש אנשים שמשתמשים באקספלורר כי הם יודעים שיש עדיין מספר רב של אתרים שאקספלורר היחיד שיודע להציג אותם כמו שהם אמורים להיות מוצגים, ולא רוצים להצטרך להחליף בין דפדפנים כל הזמן.

  5. בסופו של דבר, הרבה משתמשים באקספלורר כי הם לא מכירים אפשרות אחת והם לא טורחים לחפש… מה שמגיע עם המחשב מספיק להם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *