עומר אדם והמאגר הביומטרי

עומר אדם, מתמודד בעונה השביעית של כוכב נולד, דיווח להפקה שהוא בן 16.5. עומר התקדם יפה בשלבי התחרות וזכה להרבה מעריצים אך בשבוע האחרון גילה הבלוגר עומרי חיון שעומר אדם אינו בן 16.5 כפי שטען אלא בין 15 ו9 חודשים בלבד. נתון זה, עד כמה שנשמע חסר משמעות, מונע ממנו להשתתף בתחרות שמוגדרת לגילאי 16 ומעלה. בעקבות הגילוי פרש (או הופרש?) עומר מהתחרות.

הסיפור כאן הוא לא על כוכב נולד, הסיפור הוא על הדרך שבה גילה אותו בלוגר את גילו האמיתי של עומר. לטענתו של עומרי, חבר שלו השיג בדרך כלשהי מאגר מידע המכיל פרטים מלאים על אזרחי מדינת ישראל. המאגר הזה הוא ככל הנראה תוכנה המכילה את נתוני מרשם האוכלוסין שלא אמורים להיות גלויים לקהל הרחב. התוכנה הופצה באופן פיראטי ברשתות שיתוף קבצים שונות לפני יותר משנה ועד היום ניתן להשיג עותקים שלה אם יודעים איך לחפש.

לא מזמן עבר בקריאה ראשונה בכנסת חוק המאגר הביומטרי. החוק יחייב את כל אזרח למסור שתי טביעות אצבע ותמונה למאגר ענק שיכלול נתונים ביומטריים של כל אזרחי מדינת ישראל וזכה לביקורת רבה בשל הפגיעה הרבה שלו בפרטיות ובשל החשש מפני דליפתו לידיים עוינות. לאחרונה הועבר נושא קידום החוק לוועדת הפנים והמדע בראשותו של השר מאיר שטרית ומאז מנסה שטרית להריץ את החוק בכל דרך שהיא ומתעלם באופן גורף מאזהרות שמציגים בפניו מומחים בנושא. מאחר ושאר חברי הוועדה לא מוצאים את הזמן להגיע לדיונים, שטרית הוא היחיד שמקבל החלטות והחוק רץ קדימה.

מלבד הפגיעה של המאגר בפרטיות שלנו, האזרחים שומרי החוק, קיימת גם סכנה גדולה יותר – דליפתו של המאגר. מאיר שטרית חוזר על המנטרה לפיה המאגר יהיה מוגן באמצעי האבטחה החדישים ביותר ולכן הוא בטוח, אך הוא שוכח לציין שעד היום לא הצליחו לפתח מנעול שחסין לחלוטין מפריצה. על כל אמצעי אבטחה חדש יש מספיק פורצים שמפתחים שיטות חדשות לעקוף אותו וגם אם האמצעים הטכניים להגנה על המאגר היו מושלמים, אין ביטחון לכך שהאנשים שיופקדו על הנתונים ותהיה להם גישה אליהם לא ימכרו אותם למרבה במחיר. בניגוד למה שאומר השר שטרית – אף מאגר מידע אינו חסין מפני דליפה.

כעת תארו לכן שהמאגר יגיע לידי פושעים. תארו לכם שהם יבצעו פשע וישאירו מספיק ראיות באזור שיצביעו עליכם, הרי הם ידעו לקשר בין טביעת האצבע שלכם, התמונה, השם, מספר ת.ז. ופרטים נוספים. הם יוכלו לגנוב לכם את הזהות, לפשוע בשמכם ללא חשש ומי שייפגע בסופו של דבר אלו אתם.

נתוני מרשם האוכלוסין כבר דלפו לרשת וכל מי שרוצה יכול להשיג אותם כיום. אתם באמת מאמינים שנתוני המאגר הביומטרי לא ידלפו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *