כתיבת ספוילרים: החוקים הלא כתובים

**הפוסט אינו כולל ספוילרים!**
כמה פעמים יצא לכם לדעת מה הסוף של הסרט עוד לפני שהתחלתם לצפות בו? כמה פעמים פלטתם פיסת מידע שהרסה למישהו ספר טוב? כשזה קורה בע"פ, אין יותר מדי מה לעשות, אבל בכתיבה כמו בכתיבה, תמיד יש פתרון.


ספוילר הוא פרט עלילה מרכזי שידיעתו עלולה למנוע מהצופה או הקורא את ההנאה. אם לקראת סוף ספר כלשהו דמות מרכזית מתה או תעלומה מסויימת נפתרת ומישהו מדבר על הפרט הזה לפני שהספקתם לקרוא אותו, חווית הקריאה שלכם נהרסת.אז מה אפשר לעשות?

אפשר לידע מראש. אם אתם כותבים טקסט כלשהו על סרט או ספר או כל דבר שעלול להכיל ספוילרים, ודאו שאתם מידעים את הקוראים מראש. כתבו בכותרת, או במקום כלשהו לפני הספוילר שאתם מתכננים לחשוף פרטים שלא כל אחד ירצה לדעת. בצורה כזאת, מי שיקרא ויהרוס לעצמו את החוויה, יעשה זאת על אחריותו שלו.

איך הכי כדאי לידע על ספוילר? קבלו כמה כללים שכדאי לזכור:
על מה אתם מדברים?
הדבר הראשון ובחשוב ביותר כאשר אתם כותבים טקסט המכיל ספוילר, הוא לידע את הקוראים על מה אתם מדברים. אם תכתבו "הטקסט מכיל ספוילרים" ולא תפרטו בנוגע למה, אתם עלולים לאבד אחוז ניכר מהקוראים. אם אתם כותבים ספוילר בנוגע לסרט מסויים, כתבו גם את שם הסרט. אם אתם כותבים ספוילר בנוגע לספר מסויים, כתבו גם על איזה ספר ובאיזה פרק מדובר.

דוגמה: ספוילר – הארי פוטר 5 פרק 22

הקוראים הם לא מכונה
את ממקרי הספוילר המעצבנים ביותר קורה כאשר ההודעה על הספוילר והספוילר עצמו צמודים זה לזה. הקוראים שלכם הם לא מכונה והם לא עוברים על הטקסט אות אות ומעבדים אותה בנפרד. אם הספוילר וההודעה עליו קרובים מדי, האזהרה שלכם לא מועילה והקורא עדיין ייפגע. צרו מספר שורות רווח בין האזהרה על הספוילר לספוילר עצמו ובכך תמנעו מצב של קריאה בשוגג.

דוגמה: ספוילר – הארי פוטר 5 פרק 22
.
.
.
.
כאן יופיע הספוילר

אם יש ספק, אין ספק
לפעמים אתם לא בטוחים אם משהו הוא ספוילר. יכול להיות שהתוכן עליו אתם כותבים לא ממש מרכזי או רלוונטי לעלילה. יכול להיות שהספר המדובר יצא לפני כמה שבועות וסביר להניח שרוב האנשים כבר קראו אותו. אין זמן קבוע שלאחריו תוכן הופך לבלתי מספוילר (כן, המצאתי את המילה הזאת עכשיו). אין הגדרה מדוייקת לגבי רמת הרלוונטיות של הספוילר לעלילה. אם אתם לא בטוחים שהתוכן עליו אתם כותבים אינו ספוילר, סמנו אותו כספוילר. זה לא יכול להזיק וזה יכול רק להועיל.

אל תסמכו על סימנים
במקומות רבים נוהגים לסמן את הספוילרים בסימנים כמו (ס) או אייקונים למיניהם במקום לכתוב במפורש שמדובר בספוילר. מדובר בד"כ בקהילות שפיתחו לעצמן מעין שפה משלהן שכלל הקהילה מבינה. הבעיה מתרחשת כאשר אחד מאותה קהילה כותב במקום אחר שם הסימן או האייקון אינו מוכר ועקב כך מעורר עליו את חמת זעמם של הקוראים.
אם אינכם כותבים קבועים ואינכם מכירים את מנהגיה של קהילה מסויימת, כתבו את המילה ספוילר במפורש.

ספוילרים הם מכה בשביל כל מי שלא אוהב לדעת דברים מראש. אם תעקבו אחר ההוראות שלמעלה, תמנעו גם מעצמכם וגם מהקוראים אתכם אי נעימות.

מחשבות של 5 על “כתיבת ספוילרים: החוקים הלא כתובים

  1. פינגבאק: שווה קריאה
  2. אני חושבת על סיטואציה שבה קורה קורא אקראי לא יודע את משמעות המילה "ספויילר". בפורומים של תפוז לדוגמה כולם יודעים מה המשמעות, אך במקומות אחרים?

    נראה לי שעדיף לרשום נוסח כמו בוויקיפדיה : "פרטי עלילה נחשפים בהמשך".

    מה דעתך?

  3. מוזר לי שבבלוג הזה ספאם קארמה נוהג לאכול הרבה יותר תגובות מאשר בבלוגים אחרים שלי. משום מה הוא זיהה את התגובה שלך כספאם ואני מתחיל לחשוב על להסיר אותו.

    ולעניננו, אני מסכים איתך שיש אנשים שלא יודעים מה משמעות המילה ספוילר (זו גם הסיבה שהגדרתי את המילה בתחילת המאמר), אבל זו מילה מאוד נפוצה בכל העולם ולכן אני חושב שדווקא כדאי להשתמש בה.

    בהרבה מקומות יש הגבלת תווים בכותרות, וכתיבה של משפט כמו "פרטי העלילה נחשפים בהמשך" בכותרת (במקרה שכל ההודעה היא ספוילר אחד גדול) מונעת מהאנשים לכתוב כותרת רצינית (תמיד חסר תו אחד P-: ).

    אני חושב ששימוש במילה קצרה ובינלאומית כמו "ספוילר" זו מעין פשרה מוסכמת.

  4. ספוילרים הם לא מקור כל הרשע, הם הרשע בעצמו. המקור הוא האדם שמכיר את נושא הספוילרים ועושה דווקא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *