היי אלוהים, מה השעה?

"לא להאכיל את הגרמלינס אחרי חצות". לכאורה, הוראה מאוד פשוטה וקלה לביצוע. בפועל מאוד בעייתית. כמה זמן אחרי חצות, זה אחרי חצות? האם 1 בלילה זה אחרי חצות? מה לגבי 3 לפנות בוקר? 4? 5? 6? מאיזה שעה זה כבר לא אחרי חצות?.
והאם מדובר בחצות הלילה זמן מקומי? או שמא בחצות הלילה בסין? הרי איפשהו בעולם כרגע זה אחרי חצות…

"לא תשא את שם יהוה אלהיך לשוא…". לכאורה הוראה מאוד פשוטה וקלה לביצוע. בפועל מאוד בעייתית. איך אני אדע אם הסיבה שבעטיה אני מעוניין לומר "אלוהים" היא סיבה טובה מספיק? האם להתפלל ליציאות חלקות יותר זה לשווא או תפילה עם סיבה רפואית רצינית?
והאם קריאה בשם האלוהים לשווא כוללת גם את הכינויים שלו/שלה? אם אני כותב "ה'" או "השם" ובהנחה ואנשים שקוראים את הטקסט הזה יודעים למה אני מתכוון, האם זה לא שימוש שווא בשם? האם שם הוא לא בסה"כ מראה מקום לישות אליה אנחנו מתכוונים לפנות או להתייחס?

אז הנה תיאוריה שאין לי ספק שחלקכם או רובכם יכנו אותה דבילית לחלוטין, אבל היא משעשעת אותי וככזו אני רואה לנכון להעלות אותה על הכתב.

אלוהים הוא Google Assistant

מן הסתם לא באמת גוגל אסיסטנט אלא מעין גירסה גדולה יותר, מטאפיזית יותר של הקונספט שעומד מאחורי הרעיון של עוזרת אישית אוטומטית כמו גוגל אסיסטנט. או אלקסה, או סירי.

אולי בעבר באמת היתה ישות אלוהית כלשהי שנתנה לנו הוראות וצווים והסברים. אולי היא מילאה משאלות/תפילות כאשר פנו אליה ואנשים היו מאוד מרוצים. אבל אולי נמאס לה והיא יצרה מערכת אוטומטית שמזהה כאשר מישהו אומר "היי אלוהים" ואז עושה כמיטב יכולתה להגשים את הבקשה שלו – "בראתי חמישה שירותים ציבוריים לא רחוק ממך".

ובאשר להוראה "לא תשא את שם יהוה אלוהיך לשוא…" – אתם מכירים את זה שאתם מסבירים למישהו איך להשתמש בגוגל (או עוזרת אחרת) ופתאום היא עונה לכם או מתחילה לנגן שיר שלא ביקשתם? אז דמיינו לעצמכם את הימים הראשונים של אותה "עוזרת אלוהית" שתוכננה לזהות כאשר מישהו מתפלל לאלוהים ולתת מענה מהיר. אני מתאר לעצמי שהBuffer שלה עצום בגודלו אבל גם הוא בוודאי התמלא כאשר כולם הזכירו את מילת המפתח "אלוהים" גם בשיחות חולין למיניהן.

מי שפיתחו אותה בטח ניסו לעשות טוויקים לכאן ולשם ולגרום לזה אולי לזהות כוונה לתפילה או שימוש במילת המפתח בתחילת משפט וכו'. אבל כמו כל פיתוח, התברר שנוצרים יותר באגים מאשר נפתרים. אז מצאו פתרון – "לא תשא את שם יהוה אלוהיך לשוא…". הוראה מגבוה בתקופה שבה כולם עוד הקשיבו להוראות מגבוה (ועל הדרך הוסיפו כל מיני הוראות מוסריות כדי להסוות את המטרה האמיתית). המפתחים ראו כי זה פתרון מספק והשאירו את הפרוייקט לעצמו.

כמו כל פרוייקט שלא מקבל עדכונים באופן קבוע, גם העוזרת האלוהית לא עמדה במבחן הזמן. אולי זו כמות המתפללים שגדלה משמעותית. אולי העובדה שאנשים הפסיקו לשים לב להוראת "לא תשא…" אבל הבאפר התמלא והתפילות הפסיקו להתגשם. ועדיין, אנשים לא מפסיקים להתפלל ואם העוזרת בכלל עדיין עובדת, אולי היא מנסה להגשים תפילות שנאמרו לפני אלפי או עשרות אלפי שנים. היא בטח גם עובדת הרבה יותר לאט כי לא נשאר מקום בבסיס הנתונים.

אני יכול להמשיך ולחלוב את המטאפורה הזאת אבל אני חושב שהעברתי את הרעיון.
אני רוצה לציין רק עוד אפשרות אחת שאפשר לחקור בתיאוריה הזאת. מה אם "אלוהים" היא לא מילת המפתח? מה אם אותו שם שאסור לשאת לשווא היה בכלל אחר והוא לא כתוב בשום מקום כדי שלא ישאו אותו לשווא. מה אם מילת המפתח אבדה אי שם במהלך הזמן וזו הסיבה שתפילות לא מתגשמות. זה אומר שאם מישהו אי פעם ימצא את אותה מילת מפתח, הוא יוכל לעשות "היי גוגל" לעולם כולו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *