מוציאים עשן

החוק החדש האוסר על עישון במקומות ציבוריים גורם לי לתהות. מצד אחד אני שונא עשן. אבי נוהג לעשן מקטרת ואמי מעשנת סיגריות בשרשרת. אם היו מחליטים שסיגריה היא סם ממכר ושאסור למכור אותו יותר לא היה מאושר ממני. אני חושב שאנשים שמעשנים לא רק שפוגעים בעצמם ובאחרים, הם מעודדים אחרים לעשות את אותו הדבר וגורמים להרגל מגונה להימשך לאורך הדורות.
מצד שני אני בעד חופש ואני חושב שצריך לצמצם את מספר החוקים המתערבים בכל מה שאינו קשור ישירות לפעולה מול השלטון. לדוגמה, אני מאמין שאין מקום להתערב בשעות הפעילות של העסקים (סגירת פאבים ב 2 בלילה, תחבורה ציבורית בשבת).
 
אם בעל עסק מסויים מעוניין בציבור מעשן בעסק שלו, זה עניינו. העונש שהוא מקבל במקרה הזה הוא היעדר לקוחות לא מעשנים מהמקום. אם הוא מחליט ששווה לו לשאת בעונש הזה, זה נתון לשיקולו. העובדה שלפני החוק היו מעט פאבים ללא עישון (אם בכלל) מראה שאין מספיק לקוחות שבאמת רוצים פאבים כאלה.
 
לא הייתי רוצה שהממשלה תאסור עלי לבצע פעולה כלשהי בביתי הפרטי. אם הייתי רוצה להזמין חברים מעשנים לביתי הפרטי ולתת להם לעשן חופשי, זו ההחלטה שלי. ואם הייתי רוצה להזמין את כל מי שרוצה אלי הביתה שיעשן בחופשיות וישתה מארון המשקאות שלי? ואם הייתי דורש תשלום בעבור המשקאות כי אני לא יכול לכלכל את כולם? היו קונסים אותי על כך שאנשים מעשנים בשטח הפרטי שלי?
 
אני לא חושב שיש למישהו את הזכות האתית לקבוע בעבור האחר את רמת החנק שהוא יחיה בה בשטחו הפרטי. גם החוק שהחליט על ההפרדה בין אזור המעשנים לאזור הלא מעשנים היה לטעמי התערבות בוטה בחופש הכלכלי של בעל המקום. זו צריכה להיות החלטה שלו ולא של אף אחד אחר.
 
ביום שבת האחרון שיחקתי קלפים עם המשפחה. אבי הדליק לעצמו את המקטרת ואני פרשתי אחרי הסיבוב הראשון בגלל העשן. אני כבר לא יודע מה לחשוב… 

מחשבות של 64 על “מוציאים עשן

  1. מסכים איתך
    וזו הסיבה שיש להגדיר את הסיגריות כסם ממכר ולהוציא אותן מחוץ לחוק! להגיד למעשנים לכו תעשנו בחוץ אולי עוזר מעט, אבל ממש לא מספיק.

  2. היום יוציאו סיגריות מחוץ לחוק
    מחר מישהו יחליט שמחשבים ואינטרנט הם ממכרים, מזיקים ואינם מועילים ויוציאו אותם מחוץ לחוק. אין לדבר סוף. לכן יש להיזהר מאד מלהוציא דברים מחוץ לחוק רק משום שהם "מזיקים" לחברה, משום שההחלטה מהו "נזק" לחברה היא החלטה מאד שרירותית, והשלב הבא הוא שאנשים יוציאו מחוץ לחוק כל דבר שלא מוצא חן בעיניהם משום שהוא "נזק" לחברה. ואז כמובן זה יהיה חיסול הדמוקרטיה.

  3. בהבדל קל
    למחשבים יש תועלת וניתן להמנע מהנזק שלהם ע"י עבודה נכונה ומידתית. סיגריה גורמת לנזק בעצם השימוש שלה. זאת ועוד, מדובר בזק בריאותי ולא בנזק לחברה. שלא לדבר על כך שמדובר בנזקאישי וסביבתי גם יחד.

  4. אי אכיפת חוק
    או אי ביצועו אינו סיבה לאי חקיקתו. אני מאמין שהחוק הזה הוא לא נכון אבל לא בגלל שאנשים לא שמים עליו, אלא בגלל שאני חושב שאין מקום להגדיר לבעל עסק את אופי הפעילות בעסק שלו כל עוד הפעילות הזאת מותרת בבתים פרטיים.

  5. אה… השיטה הידועה
    של לקחת מילה בטקסט ולהחליף אותה במילה אחרת כדי להראות שהטקסט מגוחך. השיטה הידועה שאף פעם לא עובדת, שאף פעם לא מדוייקת ושאף פעם לא נכונה.

  6. ראשית, אני זכר
    ואני טוען שזה לא נכון. אף אחד לא מחייב אותך לשבת בפאב הזה ולכן אף אחד לא אונס אותך לנשום את העשן. זו בדיוק הטענה. כל עוד לא מוציאים את העישון עצמו מחוץ לחוק (מה שאני חושב שצריך לעשות), פעולה חוקתית למניעת העישון בעסקים פרטיים היא אלימה ופולשנית. יש לחייב עסקים להגדיר מראש ובמקום נראה לעין אם הם מותרים לעישון או אסורים לעישון ולתת לצרכן להחליט היכן הוא מעוניין לבלות.

  7. זה מזכיר לי את ההזהרות המצחיקות
    למשל על תחפושת של סופרמן: לבישת חליפה זו לא נותנת ללובש כוחות מיוחדים

  8. אין ספק שכרגע הייתי ממליץ
    לבתי העסק להקשיב לחוק. אבל בו זמנית הייתי ממליץ להם להקים קול זעקה ולפעול על מנת לשנות אותו. ההחוק הנוכחי הוא פולשני ופוגע ואפשר לחוקק חוק שידרוש מבעלי עסק להכריז במקום גלוי על עמדתם בנוגע לעישון באותו בית עסק. חוק כזה יהיה יעיל באותה מידה, פולשני פחות ולצערן של העיריות גם יגרור פחות קנסות.

  9. כמו שזה לא עובד באף מדינה אחרת
    זה לא יעבוד גם פה, החוק לא פולשני כל זמן שהמקום פתוח לכולם. זה כמו שאל מקום מלא סמים, רק אנשים שמשתמשים בסמים יכנסו. כי הם יודעים על הנזקים ולא ממש איכפת להם, בעוד שאנשים לא איכפת להם מנזקים שסיגריות גורמות.

  10. החוק פוגע בבעלי העסקים
    הוא קובע בשבילם כיצד הצרכנים צריכים להתנהג בעסק שלהם. אם רוצים שיעשנו פחות שיגדירו את הסיגריה כסם ממכר ולא חוקי (כבר אמרתי את זה).

  11. אני לא אופטימי
    אבל החוק בהחלט פולשני. בעל עסק מעוניין לנהל את העסק שלו בצורה מסויימת וכל עוד הממשלה מתערבת לו בצורת הניהול באמצעות חוקים, מדובר בחוקים פולשניים. אני יכול להבין את זה כשמדובר בחוק כללי, לא כשמדובר בחוק לעסקים בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *