כותבים לשנה החדשה

כמעט חודש וחצי לא כתבתי פה, חלק ממנו מבחירה וחלק ממנו מאילוץ. זה התחיל בשבוע של חוסר כוח וחוסר זמן לעבור על רשימת הRSS, המשיך במילואים ובמחלה לא קצרה והסתיים בייאוש מכמות הטקסטים שהצטברו לי לקריאה. אז קבעתי לעצמי מטרה – בראש השנה לכתוב פוסט בכותבים לאחר שסיימתי לקרוא את הכל. אני שמח לומר שעמדתי במשימה. אז בואו נתחיל, והפעם נסיון לפורמט קצת שונה.

תחל שנה וטרנדי רשתותיה
ארז זוננשיין ואמיתי טויטו הם שני חברים טובים שבעבר גם עבדו איתי באותה חברה. הם חברו יחד על מנת לדסקס מה יהיה הטרנד החזק ברשת בשנת 2008. על הדרך הם שאלו עוד כמה אושיות אינטרנט חשובות.

החלטנו שאנו לא מסתפקים בדעתנו בלבד ופנינו למספר מובילי דעה בכדי לדעת מה הם צופנים לשנה הבאה, להלן דעתם:

גיא אליאב (מנכ”ל תפוז אנשים ובלוגTV.קום) טוען ששנת 2008 תאופיין ותצמיח יותר שירותי התראה כמו טוויטר. כאלו המאפשרים לגולשים לעדכן את כולם (כולם-כולם/כולם-חברים שלי) בכל שעה בכל פעולה שאני עושה. אם בצורה אוטומטית כמו ב-facebook או בצורה ידנית כמו טוויטר.

חוץ מגיא אליאב חיוו את דעתם גם חנן כהן, דביר וולק, גדי שמשון ועוד רבים אחרים.

קישור לפוסט: האינטרנט של 2008.

זהירות – ספויילר! הארי פוטר השביעי
כל מי שלא קרא את הספר השביעי שידלג על ההמלצה הזאת כי שחר כתב את הביקורת הכי מעניינת שיצא לי לקרוא על הספר הזה. החל מהשוואה בין הספר הראשון לשביעי וכלה בהשתפנות הגדולה של רולינג בסיום העלילה.

המאמץ המשותף: הארי מנצח את וולדמורט בקרב פנים אל פנים, זה אמנם רגע השיא של פרקי הסיום, אבל הוא מתרחש בצורה שונה לחלוטין ממה שאפשר היה לדמיין, או לפחות מאיך שאני דמיינתי אותו, וולדמורט מגיע לקרב הזה בודד, אחרי שההחלטה של מורי הוגוורטס ותלמידיהם להתייצב מולו, הסתיימה בניצחון גורף, כשכל משרתיו הנאמנים של וולדמורט הובסו. כמו בסיום העונה השלישית של באפי, רולינג מולכדה על-ידי התפקיד הייחודי של הארי בעלילה. הנבואה, העבר של הארי, וכל הספרים עד עכשיו, חייבו מאבק פנים אל פנים בין הארי לוולדמורט, אבל המסר חייב להראות שניתן, וצריך, לנצח את הרוע הפוליטי, את הגזענות ואת שנאת הזרים, במאמץ חברתי משותף, בנכונות לגלות אומץ ולהתייצב בפניהם. הארי יכול היה לשמש סמל למאבק הזה, אבל אסור היה לניצחון שלו להיות ה-deus ex machina שיטה את הכף. כי ניצחון שכולו מושתת על הייחודיות של הארי בעלילה היה מסיר את האחריות החברתית מהציבור שהסכים לקבל את שלטון הרוע ולחיות תחתיו. בדיוק מאותה סיבה חשוב היה לרולינג לפזר את מלאכת ההשמדה של ההורקרוקסים בין שבע דמויות שונות, לרבות נוויל לונגבוטום (למרות שעד לרגע האחרון קיוויתי שהיא תעביר גם את משא הנבואה אליו), ולרבות שניים שהושמדו בטעות דווקא בידי וולדמורט או משרתיו.

אם הגעתם עד כאן, קראתם בוודאי את הספר השביעי. אם קראתם את הספר השביעי אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לפספס את הביקורת.

קישור לפוסט: הארי ראה: מות התום

האדם מול החברה
כמה פוסטים קראנו על אנשים עצבניים שניסו שעות על גבי שעות להתנתק מחברת האינטרנט שלהם. ילד ירוק דווקא מצא דרך פשוטה ובטוחה והוא חולק אותה עימנו.

עצבני מתמיד ונחוש לא להפוך לעוד אחד מאותם אנשים ממורמרים שלא מצליחים להתנתק מספקית האינטרנט שלהם ומקימים אתר לכבוד זה, הלכתי לגלוש באתר האינטרנט שלהם בתקווה לגלות איזה טלפון אחר שאפשר להתקשר אליו. ואז הגעתי לעמוד האינטרנט הזה, וכמו בסרטים המצויירים שטרות של דולרים צלצלו אל מול עיניי- הבנתי שקיבלתי בדיוק מה שאני צריך כדי להתנתק ובמהירות.

את השיטה הגאונית שלו אני לא אגלה לכם. בשביל זה תצטרכו לקרוא את הפוסט.

קישור לפוסט: איך להתנתק מ-012 קווי זהב.

טכנופוביה בהתהוות
יהונתן קלינגר אינו טכנופוב.. לפחות כך נדמה לי. אבל הוא מתאר מצב מאוד לא נעים על טכנולוגיה שמגבילה אותנו במקום לשחרר אותנו. זה לא יקרה מתישהו בעתיד, זה מתחיל עכשיו.

3. נעוור את העולם
כמו חוסם הפרסומות AdBlock, נוכל להתקין את משקפי השמש הורודים שתמיד רצינו. כל אחד יוכל להתעלם מקיומן של הפרעות; תוכל לרכוש במיטב כספך את פילטר ההומלסים החדש שימנע ממך לצפות בהומלסים ברחוב, ואולי תוכל לרכוש פילטר שיגרום לך לראות את היופי הפנימי של כל בחורה, כמו בסרט Shallow Hal,. הפילטרים יעבור לא רק כך; גם מסיחי דעת אחרים, כמו עבירות פליליות שמתקיימות לידך לא יראו. בתוך עשור או שניים, יחליטו הרשויות שהאמצעי כל כך יעיל שהן יהיו מעוניינות לחייב את כל האזרחים להשתיל אותו. אבולוציה באמצעות טכנולוגיה, כבר אמרנו? המערכת תחסום אפשרות לצפות בפורנוגרפיה קשה, היא תמנע ממך להכיר בקיומן של מחלות מסוימות, ואפילו תוכל לגרום לך לחשוב שזיהום האוויר לא באמת קיים.

ומה יקרה כאשר יתחילו למנוע מאיתנו לחשוב על דברים רעים באמצעות הטכנולוגיה. מחשבות מפחידות ומעניינות.

קישור לפוסט: אני, איפה אתה?

היפנים יוצאים לרחובות הוירטואליים!
כשמשהו לא מוצא חן בעינינו אנחנו בד"כ מספרים כמה אנחנו כועסים לכל מי שנמצא מסביבנו, וזה הכל. אסף שפריר מראה שהיפנים פועלים קצת אחרת.

ערב אחד באוקטובר 2006, לפני כמעט שנה בדיוק, במהלך נסיעה שגרתית בעיר הגדולה התנגש קלות נהג לא זהיר ברכב אחר. לאחר מספר שניות דפק המתנגש גז והסתלק מהמקום. היה זה עוד מקרה קל של ‘פגע וברח’ אך למזלו הרע של הבורח כל האירוע נקלט במצלמת הוידאו המותקנת במקום. תלונה הוגשה למשטרה והצפייה בסרט בו נראית בבירור לוחית הרישוי של המניאק הובילה את הכחולים הישר לביתו. משטרת יפן פתחה תיק שעל פניו נראה קלי קלות אך לאחר שורה של תרגילי חקירה מתקדמים ושימוש בציוד מעקב מהשורה הראשונה התנפצו כל המאמצים כנגד גרסת מליון הדולר של בעל הרכב “בדיוק באותו הערב השאלתי את הרכב לחבר שאינני יודע מה שמו היכן הוא גר ומיהו בכלל”. החוקרים הרימו ידיים לנוכח אליבי כה מוצק והניחו את התיק להירקב בארון.

התוצאה של כל הסיפור הזה כללה סרטון יוטיוב והמון יפנים זועמים.

קישור לפוסט: צדק נוסח יפן

העיצוב הזה לא יפה, תעשה אותו יפה!
עבדתי לא מעט עם מעצבים ולמדתי שדרושה הרבה מאוד השקעה כדי שהם יאבדו את העשתונות. נועה אבן פז, מנט-קרפט, מציעה כמה וכמה שיטות לגרום למעצבים להתחרפן.

5. שקול מילים
כשאתה מתאר מה אתה רוצה בעיצוב, השתמש בביטויים חסרי משמעות כמו: ”תעשה את זה מגניב“, ”בוא נוסיף לזה אומפף“ או ”אתה יכול לעשות את זה יותר וובישי?”. אפשרויות נוספות הן ”אני רוצה שהעיצוב יהיה יפה“ או ”אני מעדיף עיצוב נחמד, עיצוב שאתה יודע, אתה מסתכל עליו וחושב: זה עיצוב נחמד“. אל תרגיש רע, זו זכותך. למעשה, זאת חובתך, כי כמו שכולנו יודעים, בלילות של ירח מלא מעצבים הופכים לאנשי זאב.

אני באמת מחבב את המעצבים שאני עובד איתם, אבל אם ממש בא לכם לחרפן אותם, שם תמצאו את השיטה.

קישור לפוסט: כיצד להוציא מעצב מדעתו.

חתונת web 2.0
החתונה, כידוע לכולנו, סובבת בעיקר סביב החתן והכלה. האוכל הוא זה שהם בחרו, המוזיקה היא המוזיקה שלהם ובאופן כללי הם אלו שמחזיקים את האירוע. אפי פוקס מספר על חתונה קצת אחרת.

הייתי בחתונת Web 2.0. אתם בטח שואלים למה הכוונה?

נתחיל בצלם. בהתאם לפוסט שלי בנושא, בחתונה הזאת לא היה צלם רשמי, היו 6 צלמים לא רשמיים. 3 מהם צילמו תמונות עם מצלמות דיגיטליות וה 3 האחרים צילמו ווידאו. כל הצלמים העלו את התמונות והוידאו לרשת ובעלי השמחה כמו גם כל האורחים המעוניינים בכך, בחרו מה הם רוצים לשמר. Web 2.0 או לא?

גם DJ לא היה בחתונה הזאת. איך בדיוק הם עשו את זה?

קישור לפוסט: הייתי בחתונת Web 2.0.

צאו לי מהחדר (כושר)!
מי מאיתנו שהיה בחדר כושר לפחות פעם אחת בחייו, בוודאי הבחין בטיפוסים השונים המאכלסים אותו. איציק אדרי קיבץ את כולם לפוסט אחד.

אף אחד לא האמין שפרימדונה עצלנית שכמוני יזיז את עצמו לחדר כושר. אבל זה קורה. ואחרי שצברתי פז"ם (על!) של למעלה מחצי שנה בחדר הכושר, אני חושב שאני יכול כבר להחשיב את עצמי כמתאמן לכל דבר. ועל כן, לקטר על שאר המתאמנים בחדר כושר. או במיטב הרשימות של עיתוני הנוער: עשרת המתאמנים שצריך להרחיק מחדר כושר:

1. אלה שעושים יותר רעש בנשימות שלהם, כמו מפעל תעשייתי ומחפשים שכל חדר הכושר יראה כמה הם תותחים וכמה משקל הם מרימים.

2. המתאמנים ששוכחים שהם בחדר כושר ולא טאוור רקורדס. באים עם ה-IPOD וחצי מהזמן רק מתעסקים בלבחור שיר ומתענגים עליו תוך כדי זמזום ותיפוף עם האצבעות. לכו ללמוד תופים, אתם במקום הלא נכון.

מן הסתם אלו לא כולם. על כל האחרים תוכלו לקרוא בפוסט עצמו.

קישור לפוסט: מתאמנים שצריך להרחיק מחדר כושר.

בקומה השלישית – חתולה כושית
כשאנחנו עוברים דירה, לוקח לנו זמן להתרגל למיקום החדש. קשה לנו להתנתק מהמקום המוכר עם כל הזכרונות. בריי מספרת לנו איך מרגישה חתולה שנאלצת לעבור בדיוק את אותו דבר.

ואז אתמול בלילה אמא חזרה. כל-כך התלהבתי לראות אותה, אבל היא בקושי התייחסה אלי. היו איתה עוד שני אנשים (שוב אחד מהם ניסה ללטף אותי ושוב לא התקפתי אותו, למרות שהייתי ממש עצבנית) ואז הם הלכו ואמא הכניסה את טארה לכלוב וטארה ממש בכתה ואני התעצבנתי ואז היא ניסתה להכניס אותי לכלוב אחר שאני לא מכירה ושמריח מחתולים אחרים. ניסיתי לברוח לה וכל פעם היא רק נהייתה יותר ויותר מעצבנת ואני יותר עצבנית. אז בהתחלה רק הזהרתי אותה, אבל בסוף הכאבתי לה ממש וגם ירד לה דם, אבל יש לה רק את עצמה להאשים. זה נמשך ככה המון זמן ואמא יצאה מהבית וחזרה בלי טארה ושוב יצאה ושוב חזרה ובסוף היא החזירה את טארה ושוב נשארנו לבד בדירה למשך לילה נוסף.

נחשו מה, למחרת האמא חזרה והצליחה לגרום לבריי להכנס לכלוב. איך היא עשתה את זה?

קישור לפוסט: הימים הנוראים.

ולסיום, הייתי רוצה לחרות ממנהגי ולהמליץ, במקום על פוסט, על בלוג חביב, גם הוא של אפי פוקס. אם אתם חושבים שאתם יכולים לנבא מה יקרה בעתיד (וגם אם אתם לא וסתם בא לכם לנסות), הכנסו לבלוג הנבואה ותתחילו לנחש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *