the needs of the many

פברואר 7, 2006 20:59 | מאת | 22 תגובות

בהמשך לרשומה הזאת, שבה דנה הבלוגרית במצב היפותטי בו אתם מתבקשים להכריע האם יש להקריב 5 אנשים על מנת להציל מאות,החלטתי לכתוב רשומה בעצמי על נושא זהה.
 

בסרט השני של מסע בין כוכבים הקריב ספוק את חייו על מנת להציל את שאר אנשי הספינה. הוא נכנס לחדר מלא בקרינה על מנת להפעיל את המנועים ובכך לתת לאנטרפרייז את היכולת לשרוד. "It is logical. The needs of the many outweigh the needs of the few." הוא אמר רגע לפני מותו.
  
קראתי באתר מסויים ביקורת על פעולתו של ספוק באותו הסרט.
הכותב טען שפעולותיו של ספוק היו מוסריות אך לא בהכרח הגיוניות. מבחינה לוגית קרה ניתן לומר שחייו של קצין בספינה שווים יותר מחייו של חיל פשוט, שכן לקצין ידע רב יותר, אימון רב יותר, ולכן סיכוי גדול יותר להביא תועלת במקרי סכנה. אם ספוק היה פועל ע"פ הגיון קר, היה עליו לדאוג בדרך כלשהי שחייל פשוט ייכנס לאזור הסכנה, בין אם מרצון ובין אם בפקודה.
ספוק בחר להקריב את חייו הוא ובכך גרם לנו לתהות, האם החצי האנושי שלו הוא שגרם לו לפעול כך או שע"פ ההגיון הקר שלו, חייהם של כל היצורים החיים שווים ללא קשר לתועלת שביכולתם להביא לחברה.
 
ניתן לומר בוודאות סבירה שיש אנשים שמועילים לחברה יותר מאחרים. יש גם אנשים שמזיקים לחברה כמו פושעים, רוצחים, אנסים וכו.
בתשובה לשאלתה של אותה בלוגרית, ענו כמה גולשים שהיו מקריבים 5 פושעים מאחר ואלו הם מזיקים שלא מגיע להם לחיות. האם העובדה שאדם מועיל פחות לחברה מציבה אותו במקום נמוך יותר מבחינת הדאגה לחייו? האם הייתם שולחים חיילים למשימה מסוכנת על מנת להציל את החיים של מדען גאון? האם היוקרה החברתית שלו מקנה לו עליונות על אנשים בעלי יוקרה חברתית נמוכה יותר? ואם היה מדובר בסטאזר לרפואה? בפחח? בפושע?
 
אנשים רבים מסתתרים מאחורי המספרים.
כחלק מהשרדות החברה עדיף שהרבים יותר יישרדו, הם טוענים. אם הייתה לכם אפשרות לבחור שמהמין האנושי ישרדו רק 20 פושעים חסרי השכלה או 3 מדענים מכובדים, מה הייתם בוחרים? האם סיכויי ההשרדות של המין האנושי תלויים במספרים בלבד או גם בידע?
באחד הפרקים של סופרמן, אסטרואיד היה בדרכו להתנגש בכדור הארץ ולהשמיד את כל מה שחי. לקס לותור הכין מבעוד מועד בונקר תת קרקעי שיכול היה לעמוד בפגיעת האסטרואיד. הבעיה היתה שהבונקר יכל להכיל רק כ 1000 איש. אילו אנשים הייתם בוחרים שיישרדו? מדוע דווקא הם?
 
גם אם נתייחס לאנשים של מספר, היכן עובר הגבול?
רבים טענו שהיו מקריבים 5 אנשים על מנת להציל מאות. ומה אם היה מדובר בעשרות בלבד? ומה אם היה מדובר ב 10?
אם תמיד צרכיהם של הרבים עולים על צרכיהם של המעטים הרי שעלינו להקריב 5 אנשים גם במקרה שזה יציל רק 6. היכן עובר הגבול שבו זה "שווה" להקריב 5 אנשים?
 
קשה למצוא תשובות לשאלות האלה.
אני לא חושב שמישהו יוכל לומר לי בוודאות מה הוא היה עושה אם משקל ההחלטה הזאת היה על כתפיו. כאשר עומדים בפני דילמה שכזו, וצריך לפעול, עלולים ללכת לאיבוד אם מתחילים לחשוב על כל המשתמע מכך.
the need of the many outweigh the needs of the few, אולי זה לא פתרון מלא, אבל זה בהחלט מקום להתחיל ממנו.
 

ובלי קשר לרשומה, שיניתי שוב את הבלוגו (הקודם הרגיש לי צעקני מדי) והוספתי קצת קישורים. אתם מוזמנים להינות מהם.

22 תגובות

|
  • Sefy says:

    אני הייתי מנדב את עצמי בלבד…
    לא הייתי מחליט בשביל אחרים, הייתי אומר שאני מאלו שיעדיפו למות למען שטוב יותר ישרוד.

  • פגעסוס says:

    המילים "לא מתפקידי"
    לא משחקות תפקיד כאן. עצם השאלה היא האם היית מקריב את אותם 5 על מנת להציל מאות או לא (ועשרות? ו 6?)? כחלק מהשאלה אתה היחיד שיכול לבצע את ההחלטה מה שאומר שכל כובדה נופל עליך.

  • פגעסוס says:

    אין לך אפשרות כזו
    אם אתה מנדב את עצמך בלבד, אתה דן את אותם מאות לכליה.

  • Sefy says:

    אני לפחות אמות במקום מישהו אחר
    אני לא אבחר מישהו אחר למות ואחיה עם הידיעה שבגללי אותו אדם מת ובוא אני אשלים לך גם את הכותרת של הרשומה:
    Logic Dictates that the needs of the many outweigh the needs of the few or the one
    אבל התשובה של קירק הייתה
    The needs of the few outweigh the needs of the many
    כי היחיד הוא זה שמרכיב את הרוב, אין רוב בלי היחיד, ולכן חייב לדאוג לכל אדם או שהקבוצה תמות

  • פגעסוס says:

    כשקירק אמר את זה
    הוא הסתכל על המצב מתוך אבל ומתוך נקודת מבט אישית בלבד.

  • Sefy says:

    קירק לא היה באבל באותו זמן, טעית 😉
    ספוק הקריב את עצמו, קירק לא הקריב אותו ולא בחר להקריב אותו. הבחירה הייתה ונעשתה אישית ולבד. הוא הקריב את עצמו למען הכלל, כשקירק הלך להציל אותו, הוא אמר לצוות שלו שהוא ובונס חייבים ללכת, כל השאר לא חייבים. הם באו מבחירתם.

  • פגעסוס says:

    במסע בין כוכבים הם נוטים
    לבחור את הדרך הקלה לצאת מתסבוכת. אם ספוק לא היה מקריב את עצמו, מה קירק היה צריך לעשות? אם אין דרך אחרת, מה קירק היה צריך לעשות? למות? שכל הספינה תמות? איזו טובה גדולה יותר קיבלנו כאן?

  • Sefy says:

    תתפלא מה אימא יכולה לעשות…
    הם היו מוצאים את הדרך הנוספת… תמיד יש דרך נוספת… אם רק מתאמצים מספיק לחשוב עליה… לא בוחרים במישהו אחר שיעשה את העבודה שלנו… והאמא? שתחיה את כל חייה באובדן ובידיעה שאולי היא לא הייתה מספיק טובה כדי להציל את שניהם, לזה אתה קורא קיום? אין מין טובה גדולה קיבלת פה? שהבן האחר יסלוד אותה על זה שהיא לא הצילה את האח שלו? איזו מין אימא זו…

  • פגעסוס says:

    תמיד יש דרך נוספת?
    לא תמיד. לפעמים צריך לבחור את הבחירה הקשה ולקבל החלטה.

  • Sefy says:

    הבחירה שלך היא איך למות…
    שלי היא איך לחיות, לחיות בידיעה שאני לא אסבול את חיי, או לתת למישהו אחר להרוג אותי. אבל זה משהו שאתה תבין לצערי מהבחירה שלך (וזה אני אומר בלי שאני יודע או איכפת לי מה הבחירה) שהם יאכזבו אותך, כי זה הרגלם של אנשים, לאכזב.

  • פגעסוס says:

    אני דן איתך בידיעה מוקדמת
    שלא נגיע להסכמה.

  • פגעסוס says:

    גם אני מקווה שלא אצטרך להתמודד
    עם שאלה כזאת במציאות. אני גם מאמין שאני לא אצטרך, אולי זו הסיבה שאני מרשה לעצמי לדון בה ולהצהיר הצהרות מעל גבי הבלוג. אני בטוח שבמציאות אני אחשוב את עצמי למוות ואני רק מקווה שאם אני אתקל במצב כזה, שאני אוכל להביא את עצמי להחלטה ולהיות שלם עימה.

  • פגעסוס says:

    אי אפשר להחליט מבלי לדעת את כל
    העובדות בשטח. אם זה היה עניין פשוט של מספרים הרי שבוודאי שעדיף להקריב חיים של 5 בשביל להציל 6… הבעיה היא שזה לא עניין פשוט של מספרים. מה שמציק כאן במיוחד הוא שגם לחוסר פעולה יש השלכות ואי אפשר לומר "אני לא רוצה להחליט" כי גם חוסר החלטה היא החלטה חורצת גורלות.

  • פגעסוס says:

    גם לחוסר פעולה יש השלכות…
    ההחלטה שלאף אחד אין זכות זו ההחלטה הכי קלה מבין כל האפשרויות העומדות בפנייך ויחד עם זאת היא הקשה ביותר אם חושבים עליה לעומק.

  • השרוט ממליץ says:

    תתחדש
    באמת יפה ומשתלב טוב.

  • תמיד בליבי says:

    אכן שאלה קשה..
    אין לי תשובה

  • Seidman says:

    רשומה מרתקת במיוחד
    מצד אחד מרתקת ומעניינת, אבל מצד שני היא גם מעלה בעיות מוסריות קשות שיש בהן בעיה גדולה מאוד.

  • dominoooo says:

    תודה על התגובה בבלוג שלי קודם כל
    ועכשיו, רשומה מעניינת…אבל אני לא רואה לאן אתה נוטה יותר…לסרב או להסכים.

  • פגעסוס says:

    נחיה ונראה (-:

  • Sefy says:

    לא ממש 😉
    הבנת אותי לכאן בגלל בחירה, מכאן שהרשומה אומנם לא מדברת ישירות, אבל מדובר בבחירה :-P

  • פגעסוס says:

    ערבבת בין הרשומות (-;
    אני מעדיף שלא לצאת בהצהרות לגבי הIQ של הפוליטיקאים (לחלקם למיטב זכרוני יש IQ גבוה דווקא). בנוגע לבחירה שלי ולקיום המצע ע"י המפלגה, נאלץ להמתין ולראות. אני מקווה שתתבדה.

  • Sefy says:

    זה מה שאני אוהב אצלך…
    אתה לא שופט, מתפרץ ויורד עלי רק בגלל שאני לא מסכים איתך. הלוואי והיו עוד אנשים כמוך כאן שמקבלים את השונה מהם. לגבי תגובה, אני חי בידיעה שאני משפיע על האנשים שאיתי מסביב ולא מנסה להוריד את הראש הגוק, כי גם גוק ימשיך לחיות אחרי שמורידים לו את הראש ;-)

|

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *