אין רפואה לחוסר אחריות

כל סוג של התנדבות הוא חשוב אבל רופאים שמתנדבים לטפל באנשים ללא כסף זה בעיני דבר נפלא. טיפול רפואי יכול לעלות סכום לא מבוטל, ועצם העובדה שמישהו מוכן לתת אותו בחינם מחממת לי את הלב. זו גם הסיבה שנחרדתי לשמוע שהמרפאה הפתוחה הפועלת בדרום תל אביב נסגרת.

שוקי גלילי כותב על המרפאה.

מרפאה הזו טיפלה עד עתה בכל יום בכמאה חולים – עובדים זרים ופליטים, שאין להם ביטוח רפואי והסיכוי שלהם לקבל טיפול בדרך אחרת שואף לאפס. מלבד מענה לבעיות "פשוטות", כמו מתן אנטיביוטיקה או אינסולין, המרפאה התל-אביבית העניקה למטופליה חיסונים כנגד מחלות מדבקות, ואיתרה מקרים של שחפת, איידס, צהבת ומחלות מסוכנות אחרות.

כלומר, סגירת המרפאה היא לא רק "בעיה של מישהו אחר" – מלבד ההיבט המוסרי והאנושי הפשוט, מדובר בפצצת זמן אמיתית גם במונחים של "בריאות הציבור".

קישור לפוסט: פצצת זמן: נסגרה מרפאת הפליטים בתל-אביב

חנן כהן מפרסם בבלוג שלו את המכתב ששלחה הנהלת רופאים לזכויות אדם לשר הבריאות יעקב בן יזרי. הנה חלק מהמכתב.

מכתב זה נועד להבהיר כי אין אנו מסוגלים וערוכים לקחת אחריות זאת על עצמנו, מן הסיבות הבאות:
– כארגון זכויות אדם, אין זה מתפקידנו להוות חלופה לאחריות המדינה. המרפאה הפתוחה איננה מוסד הומניטרי גרידא ולא נועדה לתת מענה במקום בו כשלה מדינת ישראל. לאורך השנים, מצביעה המרפאה הפתוחה על העובדה, כי קיים צורך בקרב אוכלוסיית חסרי המעמד בישראל למענה רפואי, צורך הדורש מענה ממלכתי. לא ייתכן כי עצם הפעלת המרפאה תשמש בידי המדינה כאמתלה לאי לקיחת אחריות.
– רק מערכת רפואית ציבורית יכולה לספק אבחון וטיפול הולמים. גם כשאנו מאבחנים את מחלתו של הפונה, אין בידינו האמצעים לספק טיפול שניוני ושלישוני המצוי במרכזים רפואיים ובבתי החולים הציבוריים. מרפאה של מתנדבים בתקציב דל, אינה יכולה, אינה רוצה, ולא ראוי שתהיה, תחליף למענה ממלכתי הולם.
– אין בידינו הכלים והיכולות להתמודד עם בעיות שבעיקרן הן בריאות הציבור. מניעת התפרצות מחלות ואבחון מקרים מסוכנים-כל אלה אינם ביכולתנו ובסמכותנו.
– מעבר לצורך בלקיחת אחריות ציבורית, הרי שהפעלתה של המרפאה הפתוחה בימים אלו, בהם מאות פליטים ומבקשי מקלט מתדפקים מדי שבוע על דלתה, וכשעובדיה ומתנדביה נאלצים לטפל במכלול המחלות הפוקדות את הפליטים הינה בגדר חוסר אחריות בראש ובראשונה כלפי הפליטים אך גם כלפי צוות המתנדבים המטפלים בהם.

לפיכך, הרינו להודיעך כי בעוד שבוע, ביום ה-23.3.08, ועקב הסיבות שמנינו, תיסגר מרפאת המתנדבים של ארגון רופאים לזכויות אדם עד למועד עליו נחליט. בתקופת סגירתה של המרפאה, יונחו מבקשי המקלט והפליטים המגיעים לפתחנו, לגשת לקבלת טיפול רפואי בחדרי מיון או לחלופין יופנו ישירות אל משרד הבריאות ומוסדותיו.

קישור לפוסט: מה הוא גבול האחריות של ארגונים חברתיים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *