שוקי גלילי מעלה מן האוב את הנסיון לשנות את תוצאות הביטוי "האח הגדול" בגוגל כך שהספר 1984 ינצח את תוכנית הריאליטי. הוא כותב:

כתבתי את הפוסט הזה שכותרתו כוללת את הביטוי "האח הגדול" וממנו קישרתי מהמילים "האח הגדול" לערך החדש בויקיפדיה. זה משהו שגם אתם יכולים לעשות – אם יש לכם בלוג ואם אתם חושבים שזו חרפה שתוכנית ריאלטי תוציא את ג'ורג' אורוול מדף התוצאות הראשון.

בד"כ משתמשים ב"הפצצות גוגל" מעין אלו על מנת לבצע מעשים שאינם אתיים במיוחד כמו להכפיש את שמו של אדם ע"י כך שחיפוש שמו יציג ביטוי גס רוח בתוצאות הראשונות. זה קורה הרבה עם פוליטיקאים למיניהם ואף עם ספאמרים שונים – הכל בשם "טובת הכלל" כמובן. במקרה הנוכחי החליטו שוקי וחבריו שספרו של ג'ורג' אורוול ראוי יותר להופיע בתוצאות הראשונות של גוגל.
הם מנסים לשמר את מה שהם רואים כסממן תרבות עיקרי, אך זו אינה מטרתו של מנוע חיפוש. מנוע חיפוש נועד על מנת שאנשים ימצאו בו בסבירות גבוהה את מה שהם מחפשים וכיום, לצערנו או שלא לצערנו, מירב החיפושים אחר "האח הגדול" הם עבור מידע על תוכנית ריאליטי ששמה מבוסס על אותו ספר.

גוגל מתייחס בצורה רחבה למספר האזכורים של מונח כלשהו ברחבי הרשת ואף לתקופה בהם מתפרסמים אותם אזכורים. בימים אלו המושג "האח הגדול" מוזכר בצורה נרחבת יותר בהקשרו הטלוויזיוני ולא בהקשרו הספרותי. קיימת סבירות גבוהה שכל עוד התוכנית תשודר, במהלך העונה הנוכחית ובמהלך העונות הבאות, ההקשר הטלוויזיוני ימשיך להיות רלוונטי יותר. האם זה אומר שזה הסוף של "1984" מבחינת הרשת? אני בספק. אם וכאשר התוכנית תרד מן האוויר מספר האזכורים שלה ירד ויתקיים איזון בינה לבין האזכורים על הספר. בשלב ההוא נתחיל לראות תוצאות הקשורות לספר מטפסות גבוה יותר ויותר. אין זה אומר שההקשר הטלוויזיוני יעלם, אלא שגם הוא וגם ההקשר הספרותי יגיעו למקום המגיע להם מבחינת מטרת החיפוש של הגולשים השונים.

ניתן גם לדוש בעובדה שמה שאותם מפציצים רואים כתרבותי יותר, אינו בהכרח כזה. אני אהיה האחרון לחלוק על העובדה ש"1984" הוא ספר חשוב ונכס תרבותי מהמעלה הראשונה. אבל תוכניות הריאליטי עצמן גם הן סממן תרבותי חשוב בהיסטוריה התקשורתית של העולם בכלל ושל הארץ בפרט. האח הגדול, כתוכנית ריאליטי בסיסית, מהווה דוגמה מושלמת לתרבות הריאליטי הקיימת בימים אלו. כמות המידע הנכתב עליה היא סממן לצורה שבה היא משפיעה על הצופים ולחשיבותה בהבנתנו את הז'אנר ה"לא תרבותי" הזה.

לסיכום: כל הפצצת גוגל, לא משנה עד כמה כוונתה טובה, פוגעת במטרה האמיתית של מנוע החיפוש. אם יש לכם מה לכתוב על האח הגדול של אורוול, תכתבו. אל תקשרו סתם בשביל להעלות את התוצאה ברשימה, זה סתם הורס לאחרים.

תגיות: , , ,

22 תגובות

|
  • שוקי says:

    אני חולק עליך, ביג טיים.

    ראשית, לתוכנית הריאליטי "האח הגדול" יש כבר 9 אתרים מתוך 10 בדף התוצאות הראשון בגוגל. זה לא קרה במקרה – זה כבר משקף מניפולציה רחבת היקף שעומדים מאחוריה כיסים עמוקים. המינימום שאנחנו יכולים לעשות הוא לנסות לאזן אותה באופן הכי אתי שאנחנו יכולים.

    אתה מוזמן לקרוא את מה שכתבתי על זה כבר ב-2005:
    http://net.nana10.co.il/Article/?ArticleID=170876&sid=127

    אנחנו לא יכולים לקבוע איך יראה דף התוצאות של גוגל, אבל אנחנו יכולים – בקלות יחסית, אגב – לדאוג שיהיה בו ייצוג הולם לג'ורג' אורוול. בעיני זו אפילו חובתנו המוסרית, ואם תרצה – גם הדבר הציוני לעשות, בהתחשב בדור עמי הארצות שקם לנו פה.

    ואני לא "העליתי מן האוב". כולה עברו 6 שבועות עד שהיה לי זמן להתעסק עם זה. ככה זה כשמחפשים דירה בתל אביב (הצביעו דב חנין ועיר לכולנו!).

  • יש הרבה אתרים הקשורים לאח הגדול בעמוד הראשון של גוגל כי יש הרבה אנשים שכותבים על הנושא כיום והרבה אנשים שהקימו אתרי מעריצים לתוכנית. זהו טרנד שקיים כיום והוא ייעלם כשהתוכנית תסתיים. אני לא חושב שקשת השקיעו בזה יותר מאשר ליצור את האתר הרשמי.

    אני מסכים איתך שגוגל מסתמך מאוד על פופולאריות אבל צריך לזכור שנושא הוא פופולארי בגלל שאנשים מחפשים אותו וקוראים אותו. גוגל מנסה לספק את צרכיהם של רוב האנשים ולכן אם נושא הוא פופולארי יש הגיון בכך שהוא יופיע בעמוד הראשון בכמות המתאימה למידת הפופולאריות שלו. אמנם אתה יכול בקלות יחסית להכניס תוצאה אחרת לאחד המקומות הראשונים בגוגל אבל זה לא הופך את זה לאתי יותר.

    אם הייתי תושב תל אביב הייתי מצביע לדב חנין…

  • שוקי says:

    לא שכנעת אותי. הרבה מעריצים ואתרי מעריצים יש גם לנינט, ובכל זאת הערך הויקיפדי מופיע במקום השני, ומופיעים עוד 8 אתרים שאינם "רשמיים" או אתרי מעריצים. 9/10 אומר בוודאות כמעט מוחלטת שמדובר במשהו אחר לגמרי מקידום אורגני לא מודע. למעשה, קל מאד לראות מי מקשר ולהבין בדיוק במה מדובר:
    http://search.yahoo.com/search?p=link:http://www.bigbrother-israel.co.il/%20-site:www.bigbrother-israel.co.il

    חוצמזה, מה אתה אומר לי – שלמי שמחפש את אורוול לא מגיע אפילו תוצאה אחת בדף הראשון?

    ואגב, אם האתרים בדף הראשון הגיעו לשם מסיבות טובות (נגיד, גולשים אמיתיים שנותנים לינקים ולא עבודת SEO נמרצת מדי) אז ממילא אי אפשר יהיה להתחרות בהם.

  • מה שאני טוען הוא שבסופו של דבר הנושא יסתדר גם ללא ביצוע פעולות כגון הפצצת גוגל. אני לא אתפלא אם חלק מאתרי המעריצים אכן מבצעים פעולות SEO שונות על מנת להגיע למקום טוב. אני לא חושב שכל השיטות שבהן הם משתמשים הם אתיות. זה לא סותר את העובדה שאני בטוח שהפצצת גוגל לכיוון וויקיפדיה היא לא אתית ולא משנה מה הכוונה מאחוריה.

    ברגע שהאתרים הנ"ל יפסיקו להתעדכן (ככל הנראה בסוף העונה) וברגע שיפסיקו לקשר אליהם מכל חור (בין אם מדובר בקישורי דמה ובין אם מדובר בקישורים אמיתיים) הערך הוויקיפדי יעלה בחזרה למקומו הראוי בהתאם למספר הקישורים שיובילו אליו באותה תקופה.

    ולשאלתך, מה שאני אומר זה שגוגל לא צריך להציג תוצאה של אורוול בעמוד הראשון אם מספר האנשים שמחפשים תוצאה כזאת באותה תקופה הוא זניח יחסית לאנשים שמחפשים מידע על תוכנית הריאליטי.

  • שוקי says:

    אם אתה מוכן לשעבד הכל לרייטינג אז מדוע שלא תקבע את תוכנית החינוך באמצעות הצבעות ב-SMS?

    נתתי לך שני לינקים – אני ממליץ להקליק. בכל אופן, הצורך של הרוב לא מבטל את הצורך של המיעוט, וזה שיותר אנשים מעדיפים מידע על הסדרה לא אומר שצריך להעלים את הערך שמתייחס לספר.

    ואגב, אם תקרא את ההנחיות של גוגל בקפידה, תראה שלפי הכללים שלהם הפצצת גוגל מהסוג הספציפי הזה היא לגיטימית. זוהי ה"הצבעה" שלנו ומה שקובע את הלגיטימיות שלה הוא לא אם היא מקדמת דף מסוים בתוצאות או לא, אלא אם יש קשר הגיוני בין הדף המקשר לדף המקושר ובין התכנים של שניהם והאם מה שאנחנו טוענים שאליו אנחנו מקשרים הוא אכן מה שנמצא בצד השני.

  • אני לא מוכן לשעבד הכל לרייטינג ובטח שלא את החינוך, אבל אני לא חושב שגוגל הוא כלי חינוכי. גוגל הוא מנוע חיפוש שמטרתו להציג לי תוצאות הקשורות למה שסביר להניח שאני מחפש.

    לא צריך להעלים את הערך שמתייחס לספר, אבל המיקום שלו בהחלט צריך לרדת אם לינקים אחרים יותר רלוונטיים ממנו באותה תקופה.

    ייתכן שהפצצת גוגל שכזו היא לגיטימית, אבל אני עדיין לא חושב שהיא אתית.

  • שחר says:

    בתור מי שיזם את ההפצצה במקור גם אני חייב לחלוק עליך.
    רק היום קיבלתי לפוסט ההוא תגובה של מישהו שמפעיל את אחד האתרים הלא רשמיים ובו הוא "מבטיח" לי שכשתרד התכנית והם יפסיקו לקדם את האתרים שלהם יחזור הערך של אורוול למקום גבוה. כלומר, הוא מודה שגם הם מבצעים עבודת קידום אתרים.
    באחד הדיונים העליתי את ההשוואה הבאה: נניח שלתחרות הזמר של קשת לא היו קוראים כוכב נולד אלא דווקא "שמע ישראל" האם נראה היה לך לגיטימי שכל עמוד התוצאות הראשון בגוגל יטען ש"שמע ישראל" היא תחרות כשרונות טליוויזיונית.
    אגב, באחת מארוחות החג של השבועות האחרונים ישבתי עם שתי בנות משפחה בגיל עשרים פחות או יותר ושתיהן שאלו אחרי דיון קצר בתכנית "מה זה השם המוזר הזה? מאיפה הם המציאו אותו?" אז עניתי, אבל לא כדאי שגם חיפוש בגוגל יוביל אותן לתשובה.
    בסופו של דבר, אילו בקשת היו טורחים לתת גם אזכור למקור השם זה אולי היה חורה לי הרבה פחות, אבל המצב הנוכחי בהחלט מעצבן אותי.

  • לשאלתך, באותם ימים כאשר סביר מאוד להניח שמי שהיה מחפש את הביטוי "שמע ישראל" היה מתכוון לתוכנית, נראה לי שמאוד הגיוני שרוב אם לא כל התוצאות בעמוד הראשון היו מובילות לאתרים של אותה תוכנית. מטרת גוגל לרצות את רוב המחפשים שלו ואם רובם מחפשים ביטוי בהקשר כלשהו, יש הגיון שהתוצאות יהיו בהתאם.

    כמו שאמרתי לשוקי, אני די בטוח שחלק מאותם אתרים מבצעים עבודת SEO, ואני בטוח שלא כולם עובדים בשיטות כשרות. במצב כזה צריך לדווח עליהם לגוגל ולא לפעול בשיטות שאינן אתיות בעצמנו.

    אני מסכים איתך שיהיה נכון מצד קשת לכתוב גם על מקור המונח באתר שלהם.

  • תומר says:

    נניח וכאשר התוכנית תרד יפסיקו לדבר עליה, ולא תהיה פעילות SEO כדי לקדם את אתרי המעריצים. גם אז אף־אחד לא יכול להבטיח שהתוצאה הליגיטימית תשוב לראש העמוד, שכן אפילו בוויקיפדיה כבר יש דף על שם התוכנית. לעומת זאת, ניתן להילחם הפוך – להיכנס לדף התוכנית בוויקיפדיה ולדאוג שתופיע בו פיסקה אחת לפחות על מקור שמה של התוכנית, אבל חשוב לזכור לא להשחית את תוכן העמוד מאחר וזה יגרום להסרת התוכן מהדף.

  • שוקי says:

    מכיוון שאני, אפעס, קצת מתעסק ב-SEO בשנים האחרונות, אני יכול לומר די בוודאות שהערך של ויקיפדיה *לא* יחזור מעצמו למקום המקורי שהיה בו כשהקידום יסתיים. אם יחזור, אז אולי בעוד שנים – ויש לי כמה Case studies טובים בשביל להוכיח את זה.

    חוצמזה, שמה שחשוב בגוגל – מה לעשות – הוא לא מה רוב האנשים מתכוונים כשהם מחפשים, אלא מה רוב של אנשים שיש להם אתרים נותנים לו לינקים. כלל האצבע של גוגל הוא "אל תעשה דברים שיהיה קשה לך בדיעבד להסביר מדוע עשית אותם בלי לבוא במבוכה". ובכן, אני ממש לא נבוך ולא אהיה נבוך, כי פעלתי על-פי השקפתי וצו מצפוני. מי שצו מצפונו שונה – שיקשר לאתרים אחרים. זה לא רק צודק – זה גם אתי.

  • פסקה אחת ואפילו עם קישור לערך 1984 בוויקיפדיה. זו דרך, לטעמי לפחות, הרבה יותר נכונה ואתית מאשר הפצצת גוגל.

  • אני די בטוח שגוגל מתייחס גם להתיישנות של לינקים. הכוונה היא שלינקים חדשים רלוונטיים הרבה יותר מלינקים ישנים. ואנשים בד"כ מקשרים לנושאים המדוברים ביותר באותה תקופה וכו' וכו'. בסופו של דבר המטרה של גוגל היא לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר למי שמחפש באותו רגע.

    אם מצפונך שקט, מי אני שאתווכח. אני הראיתי כאן את הצד השני שלדעתי (ולמצפוני) הוא נכון יותר. וכפי שבוודאי שמת לב לא קישרתי לאף אתר כי אין לי מטרה לקדם אף אחד מהם.

    בהחלט יכול להיות שהיה לוקח זמן עד שהערך של וויקיפדיה היה עולה מעצמו. שוב אני חושב שזה תלוי אך ורק ברמת העניין שרוב האנשים מגלים באותו ערך באותה תקופה (מה שמשפיע עלך מספר האתרים שמקשרים אליו וכן הלאה).

  • שוקי says:

    בעניין הכוח של לינקים ישנים – אתה פשוט טועה. תוכל לקרוא על זה כאן למשל:
    http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors
    (חפש Age of LInk)

  • יכול להיות שאני טועה, אני לא אתווכח עם המומחים. אבל זה גורם לי לתהות כיצד הערך של ויקיפדיה ירד מהר כל כך, שהרי בוודאי היו לו לא מעט לינקים ישנים ומשובחים כמו יין. בטח שהרבה יותר מאשר לתוכנית.

    אם אני הייתי צריך לנחש הייתי אומר שגוגל יותר מתוחכמים ממה שמניחים שם בפורום ההוא. הייתי אומר שגוגל מתייחס גם למקור הלינקים ונותן ערך תקופתי ללינקים שמגיעים מפורומים, בלוגים ואתרי מאמרים לכל דורש, ואילו ערך "ייני" (כפי שאהבו לתאר שם) ללינקים של אתרים רציניים ובעלי כוח.

    כמובן שזו הנחה ולא מידע מבוסס. ואם לומר את האמת זו גם לא השאלה העיקרית כאן. הייתי שמח אם אנשים היו כותבים מאמרים רציניים על 1984 ובכך מקשרים לאח הגדול ומעלים את הערך הוויקיפדי. השיטה של לקשר רק על מנת להעלות את הערך פוגמת לטעמי בגוגל וברמה מסויימת גם במחפשים.

    למיטב ידיעתי לא היתה כזו היענות לבקשה של שחר ולמרות זאת הערך הוויקיפדי נמצא בעמוד הראשון. תחשוב כמה היה יותר מועיל מבחינת כולם אם אותם אנשים (או חלקם) היו גם כותבים את דעתם על הספר או על קונספט האח הגדול באותה הזדמנות וככה היו גם תורמים יותר לרשת.

  • שוקי says:

    כשחיפשתי "האח הגדול" בפעם הראשונה הערך הויקיפדי היה בדף השני. מאז הוא קיבל כמה לינקים ויחד עם ה"סמכות" של ויקיפדיה זה הספיק לאלגוריתם של גוגל להחזיר אותו לדף הראשון. האלגוריתם של גוגל מתוחכם אבל הרבה יותר רגיש למניפולציות ממה שנדמה ולפעמים לא צריך יותר מכמה לינקים כדי להשפיע על התוצאות. לדוגמא, אם הערך החדש שיצרתי "האח הגדול", יקבל תריסר לינקים מבלוגרים וותיקים, הוא כנראה יגיע למקומות 1-3.

  • בהחלט אחרי שהתוכנית תסתיים המיקום יחזור למקומו.
    ורום לכם הבעלים של האתר שבגללו התחיל כל הויכוח.
    האתר שלי הוא אתר מעריצים שנבנה בעמל רב ולא שייך לאף ארגון או חברה גדולה.
    גם לנו מותר לנסות ולהצליח.
    פתחתי את האתר זמן רב לפני התחלת התוכנית ובעצם קשת הופתעו ולא היו מוכנים לכך.
    לאחר מכן גם קיבלתי הצעות כספיות כדי לתת להם את הכתובת.
    אבל העדפתי שהאח הגדול שלי ישאר של הגולשים.

  • שוקי says:

    אח גדול – סבבה ובהצלחה עם האתר, ואם אתה אדם פרטי אז אין לי בעיה עם מה שאתה עושה. זה שונה כאשר ערוץ טלוויזיה עושה מה שאתה עושה עם כמה אתרים ולא אתר אחד. חוצמזה, שאתה טוען בעניין המיקומים.

  • תודה רבה.
    נסיון העבר מוכיח שאני לא טועה.
    ואני הרבה שנים נמצא באינטרנט ומבין לא בקידום אתרים.

    אהבתי את הדיון הפורה כאן

  • תשמע אתה צודק, הערך של האח הגדול בויקיפדיה אמור להופיע לפני האתר של קשת גם , אבל חשוב לדעת שהספר ישאר הרבה אחרי התוכנית ריאלטי של האח הגדול

  • ליצנים says:

    אח גדול , אחלה בלוג בהצלחה

|

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *